Schrijftips

Laat Google ‘zien’ waar je afbeeldingen over gaan

Zoekmachines. Ze zijn verdomd handig; ik zou niet meer zonder kunnen. Enig idee hoe vaak jij een zoekopdracht intikt op een dag? Ik vaak in elk geval. Het zou dus dom zijn als ik zou zeggen dat we alleen voor de lezer schrijven, we hebben de zoekmachines nodig om vindbaar te zijn. Ik ga het nu even niet over de teksten hebben maar over de plaatjes. Foto’s afbeeldingen, tekeningen… ze zijn onmisbaar ter ondersteuning van je verhaal maar SEO-technisch

Lees meer

Een lekkere creatieve domeinnaam: doe maar niet

Toen ik drie jaar geleden een bedrijfsnaam moest bedenken, moest dat natuurlijk een originele naam zijn. Eén die iets vertelde over mij. Over wat ik doe. Maar vooral: anders dan alle anderen.
Tot mijn verbazing stond iedere naam die ik bedacht al bij de KvK ingeschreven. Want zo was de volgorde die volgens mij het beste was: eerst een bedrijfsnaam kiezen, dan de rest. Iedere originele vondst bleek niet uniek.Dat wilde ik wél zijn: uniek en creatief.
Ik was blij toen bleek dat Schrijven en Schrappen nog niet ingeschreven stond. Deze naam én het originele voorvoegsel ‘Tekststudio’ moesten de juiste uitstraling geven aan mijn bedrijf.

Lees meer

Hoe ik een blauwtje liep bij LINDA.

Als je online een beetje actief bent of gewoon contact met mensen hebt, kan het je haast niet zijn ontgaan: de euforie rond het boek De kracht van Kwetsbaarheid van Brené Brown. Dit boek gaat voor een groot deel over het overwinnen van schaamte. Heb je enig idee hoeveel invloed gevoelens van schaamte hebben op de dingen die je doet? En vooral op de dingen die je niet doet. Iedereen die schrijft en met zijn schrijfsels naar buiten treedt,

Lees meer

Kill your darlings, again and again

Eén van de lastigste dingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt is de vraag ‘hoe presenteer ik me aan de buitenwereld’. Als je je erin gaat verdiepen ontdek je al snel dat er veel keuze is.
Authentiek. Zakelijk. Professioneel. Onderscheidend. Maar wat is dat: authentiek? En kun je ook authentiek onderscheidend zijn? Lastige vragen. Maar ondertussen moeten knopen worden doorgehakt. Je website wordt gebouwd. Je moet een template

Lees meer

Dure woorden, gék word ik ervan!

Afgelopen vrijdag was ze er weer. De koningin. Het Skype spreekuur was nog maar net begonnen toen haar fotootje oplichtte in mijn beeldscherm. ‘Lotty! Bea hier!’ Koningin Beatrix wil dat iedereen heldere en duidelijke taal gebruikt.

Taalniveau B1.Ze riep hard in de microfoon alsof ze bang was dat ik haar niet kon horen. Ze gunde me geen tijd om haar te begroeten maar haalde diep adem. ‘Gèk word ik er van!

Lees meer

Ik kap ermee, stond er

Drukke dag gehad vandaag. Alles afleiding weg en uit. Alles voor de concentratie. Want geld moet ik verdienen. Uurtje-factuurtje. Meters maken. Volgens veel coaches niet de beste manier maar ik beleg mijn boterham er leuk mee. Na een lange dag ploeteren ben ik weer klaar voor de digitale buitenwereld. Om half zeven mag alles weer aan. Telefoon. Drie oproepen gemist. Mail. Dertien e-mails waarvan twee spam. Twitter. Teveel om op te noemen.

Lees meer

zoekwoordonderzoek, makkelijk uitgelegd

Welke zoekwoorden gebruikt de zoeker? Voordat je ook maar één letter op papier zet, adviseer ik je een zoekwoordonderzoek te doen. Als het goed is ken jij je bedrijf als geen ander. Je weet welk product of dienst je verkoopt en wat je daarover wilt vertellen. De kans is echter groot dat de woorden die jij gebruikt, helemaal niet zo logisch zijn voor bezoekers van jouw website. Wat jij moet weten is welke zoekwoordcombinaties de websitebezoeker

Lees meer

SEO sjabloon voor je webtekst (deze titel in h1 en max. 65 tekens)

Begin met een inleidend stukje van ongeveer 3 zinnen. De inleiding moet prikkelen om verder te lezen en eigenlijk al weergeven waar dit stukje over gaat. Denk maar aan de omgekeerde piramide. (Inleiding van ongeveer 3 zinnen). Zoekmachine optimalisatie is niet ingewikkeld (Tussenkop H2 met synoniem). Hier gaan we het zoekwoord SEO nog eens lekker gebruiken. Maar niet te veel want dat leest natuurlijk niet lekker. Bovendien denkt Google dan

Lees meer

Zó schrijf je een nieuwsbrief

Een beetje ondernemer komt er niet onderuit: het versturen van een nieuwsbrief of e-zine. En wat heerlijk voor de ontvanger dat het tegenwoordig verplicht is om het afmelden eenvoudig te maken: met 1 druk op de knop ben je van die boring verkooppraatjes af. Hoe kun je voorkomen dat je nieuwsbrief ongelezen de prullenbak ingaat? De waarheid is dat ik de wijsheid niet in pacht heb en vooral vind dat iedereen zijn eigen stem, kleur en toon moet

Lees meer

Koningin met ballen

Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste Lieve Lotty spreekuur. Tussen 2 en 3 zat ik klaar om dringende vragen te beantwoorden van mensen over hun website of nieuwsbrief. Ik vond het spannend. Niet vanwege de vragen maar ik was bang dat mijn vriend een geintje met mij zou uithalen. Dat ik bloedserieus zou zitten Skypen met iemand die later een collega van hem zou blijken te zijn. Lekker Lotty in de maling nemen…! Maar die angst was volkomen overbodig.

Lees meer