Toen ik drie jaar geleden een bedrijfsnaam moest bedenken, moest dat natuurlijk een originele naam zijn.

Eén die iets vertelde over mij. Over wat ik doe. Maar vooral: anders dan alle anderen.

Tot mijn verbazing stond iedere naam die ik bedacht al bij de KvK ingeschreven. Want zo was de volgorde die volgens mij het beste was: eerst een bedrijfsnaam kiezen, dan de rest. Iedere originele vondst bleek niet uniek.Dat wilde ik wél zijn: uniek en creatief.
Ik was blij toen bleek dat Schrijven en Schrappen nog niet ingeschreven stond. Deze naam én het originele voorvoegsel ‘Tekststudio’ moesten de juiste uitstraling geven aan mijn bedrijf.

De volgende stap was de domeinnaam claimen. Geen haar op mijn hoofd die er destijds aan dacht om een (heel) andere naam te kiezen. Weer was ik verbaasd dat de domeinnaam www.schrijvenenschrappen.nl al bezet was.

Hoezo bezèt?

De naam lag ergens bij iemand op de plank, te wachten tot ze er iets mee gingen doen.

No worries, dacht ik. www.schrijven-en-schrappen.nl was vrij en nu van mij.
Champagne!
Ja, ik ben snel tevreden met mezelf en vier dat graag en uitbundig. Toen de meeste gasten weg waren, de rook was opgetrokken en ik met een laatste glas in de hand proostte op mijn toekomstige succes, vroeg één van mijn vrienden:
Hoe heet je website nou ook alweer? Dan zoek ik het morgen even op.’
‘Wee wee wee schrijven streepje en streepje schrappen punt en el.’ Ik struikelde bijna over mijn eigen domeinnaam. De vriend keek mij glazig en met grote vraagtekens in zijn ogen aan.

Dit klonk niet lekker. Ik hoorde het zelf ook.

Ik gooide het over een andere boeg. Makkelijker dit keer. En ondanks de bubbels die ik achter de kiezen had probeerde ik waanzinnig te ar-ti-cu-leren.

‘Wee wee wee schrijvenenschrappen punt en el met streepjes tussen schrijvenenschrappen.’

Vol belangstelling bestudeerde hij een cd–hoesje. Ik was hem kwijt.

Wee wee wee schrijvenenschrappen punt en el met streepjes tussen schrijvenenschrappen.

In de periode die volgde leerde ik het uitspreken van mijn domeinnaam te omzeilen door royaal met mijn visitekaartjes te strooien of ik grapte ‘Don’t mail us; we’ll mail you.’

Ondertussen was de eigenaar van de echte schrijvenenschrappen. nl wakker geworden en besloot daadwerkelijk iets met de naam te doen.  Je raadt het al: bij het intikken van de naam, komt hij altijd bovenaan te staan.

Moet je jouw domeinnaam nog registreren? Bedenk dan dat deze niet hetzelfde hoeft te zijn als je bedrijfsnaam. Komt dit koel of commercieel op je over? Het is vooral slim. Maar het belangrijkste is dat de zoeker ermee geholpen is. Die tikt een vraag in en krijgt het juiste antwoord.

Hier zie je een paar voorbeelden van niet erg creatieve maar lucratieve domeinnamen die afwijken van de bedrijfsnaam en zijn gebaseerd op zoekwoordonderzoek.

  • tipsvoormeeromzet.nl
  • schrijvenvoorinternet.nl
  • zelfjeboekuitgeven.nl
  • defietsenmaker.nl
  • hondenoppas.nl
  • hapjesaanhuis.nl

Deze namen laten niets te raden over, precies wat je als zoeker wil.

De domeinnaam kan gebruikt worden voor de ranking van je website en Google daarbij let o.a. op de volgende factoren:

  • Domeinnamen die beginnen met de zoekterm scoren hoger;
  • De leeftijd van de domeinnaam: hoe ouder hoe beter;
  • Domeinnamen die precies overeenkomen met de zoekterm;
  • Een .nl domein scoort in Nederland hoger dan een andere locatie zoals .nu, .eu of .com

Hoe het komt dat ik ondanks een beroerde domeinnaam en een bedrijfsnaam die veel mensen niets zegt, tóch online zo’n succesvol bedrijf heb opgezet ;-)? Dát vertel ik de volgende keer.

PS 1

De domeinnaam schrijven-en-schrappen.nl valt eigenlijk nog best mee. Voorheen werkte ik voor de stylistenwebsite www.2style4you.com.

Over deze bedrijfsnaam was goed nagedacht.

Het zag ik goed uit. Op papier. In het logo.

Maar wij durfden nergens meer naar toe zonder visitekaartje. Gesprekken gingen ongeveer zo:

‘Op welke naam mag ik het zetten?’2style4you_logo

‘2style4you.com’

‘Wat zegt u?’

‘Toe staile for joe punt kom.

Wazige blik, vernauwde ogen, irritatie.

‘Two, de Engelse twee. Style. Van styling. Staaaail. Ja, met een y en een e op het eind. Fooooour, de Engelse vier. Four dus.

You. Gewoon jou op z’n Engels.

Puntkomt.

Dus: toestailforjoe.

Geef die pen maar hier, ik schrijf het wel even op.’

2style4you

‘Hoezo heb ik geen duidelijk handschrift?’

 

PS 2

Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar jullie (vreselijke) voorbeelden van onuitspreekbare domeinnamen. Of heb je juist een hele goede? Leuk als je ze wilt delen.

Wil je écht beter leren schrijven? Check dan de Training Duidelijk en Lezersgericht Schrijven.

Spoedcursus-SEO