Toen ik drie jaar geleden een bedrijfsnaam moest bedenken, moest dat natuurlijk een originele naam zijn.
Eén die iets vertelde over mij. Over wat ik doe. Maar vooral: anders dan alle anderen.
Tot mijn verbazing stond iedere naam die ik bedacht al bij de KvK ingeschreven. Want zo was de volgorde die volgens mij het beste was: eerst een bedrijfsnaam kiezen, dan de rest. Iedere originele vondst bleek niet uniek.Dat wilde ik wél zijn: uniek en creatief.
Ik was blij toen bleek dat Schrijven en Schrappen nog niet ingeschreven stond. Deze naam én het originele voorvoegsel ‘Tekststudio’ moesten de juiste uitstraling geven aan mijn bedrijf.
De volgende stap was de domeinnaam claimen. Geen haar op mijn hoofd die er destijds aan dacht om een (heel) andere naam te kiezen. Weer was ik verbaasd dat de domeinnaam www.schrijvenenschrappen.nl al bezet was.
Hoezo bezèt?
De naam lag ergens bij iemand op de plank, te wachten tot ze er iets mee gingen doen.
No worries, dacht ik. www.schrijven-en-schrappen.nl was vrij en nu van mij.
Champagne!
Ja, ik ben snel tevreden met mezelf en vier dat graag en uitbundig. Toen de meeste gasten weg waren, de rook was opgetrokken en ik met een laatste glas in de hand proostte op mijn toekomstige succes, vroeg één van mijn vrienden:
Hoe heet je website nou ook alweer? Dan zoek ik het morgen even op.’
‘Wee wee wee schrijven streepje en streepje schrappen punt en el.’ Ik struikelde bijna over mijn eigen domeinnaam. De vriend keek mij glazig en met grote vraagtekens in zijn ogen aan.
Dit klonk niet lekker. Ik hoorde het zelf ook.
Ik gooide het over een andere boeg. Makkelijker dit keer. En ondanks de bubbels die ik achter de kiezen had probeerde ik waanzinnig te ar-ti-cu-leren.
‘Wee wee wee schrijvenenschrappen punt en el met streepjes tussen schrijvenenschrappen.’
Vol belangstelling bestudeerde hij een cd–hoesje. Ik was hem kwijt.
In de periode die volgde leerde ik het uitspreken van mijn domeinnaam te omzeilen door royaal met mijn visitekaartjes te strooien of ik grapte ‘Don’t mail us; we’ll mail you.’
Ondertussen was de eigenaar van de echte schrijvenenschrappen. nl wakker geworden en besloot daadwerkelijk iets met de naam te doen. Je raadt het al: bij het intikken van de naam, komt hij altijd bovenaan te staan.
Moet je jouw domeinnaam nog registreren? Bedenk dan dat deze niet hetzelfde hoeft te zijn als je bedrijfsnaam. Komt dit koel of commercieel op je over? Het is vooral slim. Maar het belangrijkste is dat de zoeker ermee geholpen is. Die tikt een vraag in en krijgt het juiste antwoord.
Hier zie je een paar voorbeelden van niet erg creatieve maar lucratieve domeinnamen die afwijken van de bedrijfsnaam en zijn gebaseerd op zoekwoordonderzoek.
- tipsvoormeeromzet.nl
- schrijvenvoorinternet.nl
- zelfjeboekuitgeven.nl
- defietsenmaker.nl
- hondenoppas.nl
- hapjesaanhuis.nl
Deze namen laten niets te raden over, precies wat je als zoeker wil.
De domeinnaam kan gebruikt worden voor de ranking van je website en Google daarbij let o.a. op de volgende factoren:
- Domeinnamen die beginnen met de zoekterm scoren hoger;
- De leeftijd van de domeinnaam: hoe ouder hoe beter;
- Domeinnamen die precies overeenkomen met de zoekterm;
- Een .nl domein scoort in Nederland hoger dan een andere locatie zoals .nu, .eu of .com
Hoe het komt dat ik ondanks een beroerde domeinnaam en een bedrijfsnaam die veel mensen niets zegt, tóch online zo’n succesvol bedrijf heb opgezet ;-)? Dát vertel ik de volgende keer.
PS 1
De domeinnaam schrijven-en-schrappen.nl valt eigenlijk nog best mee. Voorheen werkte ik voor de stylistenwebsite www.2style4you.com.
Over deze bedrijfsnaam was goed nagedacht.
Het zag ik goed uit. Op papier. In het logo.
Maar wij durfden nergens meer naar toe zonder visitekaartje. Gesprekken gingen ongeveer zo:
‘Op welke naam mag ik het zetten?’
‘2style4you.com’
‘Wat zegt u?’
‘Toe staile for joe punt kom.
Wazige blik, vernauwde ogen, irritatie.
‘Two, de Engelse twee. Style. Van styling. Staaaail. Ja, met een y en een e op het eind. Fooooour, de Engelse vier. Four dus.
You. Gewoon jou op z’n Engels.
Puntkomt.
Dus: toestailforjoe.
Geef die pen maar hier, ik schrijf het wel even op.’
‘Hoezo heb ik geen duidelijk handschrift?’
PS 2
Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar jullie (vreselijke) voorbeelden van onuitspreekbare domeinnamen. Of heb je juist een hele goede? Leuk als je ze wilt delen.
Wil je écht beter leren schrijven? Check dan de Training Duidelijk en Lezersgericht Schrijven.
Een lekkere unieke creatieve domeinnaam: doe maar niet http://t.co/PTgo7lUG8W
Een hele goede? Mijnes!
http://www.devrolijkeboekhouder.nl was Bulls Eye, met dank aan Kitty K voor het bedenken.
Ik hoef de naam nooit te herhalen of te spellen, iedereen gaat bij het horen ervan direct (glim)lachen en iedereen snapt direct waar het over gaat.
Het is dat ik al een vrolijke boekhouder heb, maar deze naam heeft inderdaad alles! En toch ook creatief. Inderdaad stuk beter dan Bulls Eye 🙂
Ik las het even verkeerd. Mijnes is inderdaad een hele goede naam. Mijnes.com
Ha, wat grappig! Benieuwd naar het vervolg.
Nog geen twee jaar geleden slingerde ik trots als een aap de site http://www.eeng.nu in de lucht. Ja die was nog vrij. En nu weer vermoed ik.
Liefhebbers? Driekwart jaar gebruikt. Ongeveer 100 bezoekers vermoed ik.
Nu heb ik dus iets leukers en beters 😉
Je hebt hem niet aangehouden? Als je daar maar geen spijt van krijgt haha. Maar waar stond het voor? Eén E voor Elisabeth… maar de rest?
Nog genanter. Bureau E&G. Maar ja, een &-teken mag niet in de url. Niet verder vertellen hoor!
“Een lekkere unieke creatieve domeinnaam: doe maar niet…” ~ http://t.co/h7lGNDemcH ~ @LieveLotty
Je eigen naam. Of een merknaam. Doet het ook goed. Komt ook lekker naar boven drijven als je googlet.
Ik ben niet zo van de soortnamen. Branding it is.
Maarre, bijna halfjaar gedaan over het laatste domein. Wat ik op het oog had was vrij. Tot gisteren. Toen heb ik hem maar gewoon Artoekgames genoemd.
Oke, je eigen naam is leuk maar daar word je natuurlijk niet op gevonden als er gezocht wordt op je product/dienst. Maar wel leuk voor de narcistjes onder ons, als je je eigen naam steeds hoger ziet scoren 😉
Neeeeeeee, in het geval van de domeinnaam gaat HERKENBAARHEID voor vindbaarheid. Dat heeft niets met narcisme te maken. Liefst wil je dat mensen je url rechtstreeks intikken, zonder eerst naar Google te gaan waar ze de concurrent kunnen tegenkomen.
En als ze dan toch Googlen, dan wil je dat ze je herkennen. Ik zeg op feestjes/partijen; google maar op verkleedkleren, dan zie je Artoek vanzelf ertussen staan.
Zoekwoord in de url is een van de 1001 factoren waarop Google zoekt. Aan zoekwoord in de titel, beschrijving, content wordt minimaal, zo niet meer, waarde toegekend.
M.i. staat charlotteslaw.nl professioneler dan juristvoordecreatievesector.nl. De eerste onthoud ik ook beter. Jurist voor de creatieve sector is een goede titel. Dat is ook wat het grootst verschijnt in de zoekresultaten. Niet de domeinnaam.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt wat betreft herkenbaarheid vs vindbaarheid. Ik heb het in mijn artikel wél over vindbaarheid omdat het gaat om de zoeker die bijvoorbeeld ‘verkleedkleren’ intikt. Om dan bovenaan te komen spelen veel factoren een rol, oa de domeinnaam. Maar ook de websitetitel… daarmee loop je even vooruit op mijn volgende blog 😉
Wat betreft herkenbaarheid: een domeinnaam met zoekwoorden is voor de zoeker natuurlijk wél heel herkenbaar op het moment dat deze tussen de zoekresultaten verschijnt.
“Hoe het komt dat ik ondanks een beroerde domeinnaam tóch online zo’n succesvol bedrijf heb opgezet?” http://t.co/f6DyCQv9Y4 @lievelotty
IK ben heel erg blij met jacobjanvoerman.nl past altijd
ja, die van jou tik ik bijna altijd in 1x goed! En als ik fout tik komt google met het goede alternatief. Ik draai soms jacob jan om 🙂
Ik denk ook niet dat er veel anderen zijn met deze domeinnaam. Lucky you!
Ik leerde het uitspreken van mijn domeinnaam te omzeilen door royaal met mijn visitekaartjes te strooien. | blog | http://t.co/Y7p7aOvp3C
Té creatief zijn is ook niet goed. Zeker niet bij het bedenken van domeinnamen. http://t.co/3KxjsHJECe (via @LieveLotty)