Welke zoekwoorden gebruikt de zoeker?
Voordat je ook maar één letter op papier zet, adviseer ik je een zoekwoordonderzoek te doen. Als het goed is ken jij je bedrijf als geen ander. Je weet welk product of dienst je verkoopt en wat je daarover wilt vertellen. De kans is echter groot dat de woorden die jij gebruikt, helemaal niet zo logisch zijn voor bezoekers van jouw website. Wat jij moet weten is welke zoekwoordcombinaties de websitebezoeker gebruikt als hij/zij op zoek is naar jouw bedrijf.
Hoe vind je de gouden zoekwoordcombinaties?
Ervan uitgaand dat je weet wat je wilt vertellen, adviseer ik je deze informatie alvast onder te verdelen in diverse pagina’s met slechts één onderwerp per pagina. Maak vervolgens een lijst met zoekwoorden en combinaties waarvan jij denkt dat mensen op zoeken. Dit doe je steeds per pagina. Laat je fantasie de vrije loop, ga ervoor zitten met collega’s, vraag het vrienden en vergeet je moeder niet. Je zult versteld staan van de diversiteit aan woorden die dit oplevert.
Schrappen
De lijst met zoekwoorden is nu veel te lang. Tijd om te schrappen. Je gaat op zoek naar de allerbeste en meest waardevolle zoekwoorden die de basis gaan vormen van de content van jouw website. Dat doe je met behulp van Google Keyword Tool. Trek hier genoeg tijd voor uit en noteer alle resultaten.
Hoe vind ik de kip met de gouden eieren?
Verplaats je in de zoeker! Voorbeeldje. Mijn tentstokken zijn afgelopen zomer gebroken maar de tent is nog prima. Ik ga dus op zoek naar nieuwe tentstokken. Als ik ‘tentstokken’ als zoekopdracht intik, krijg ik 203.000 resultaten! Dat kan specifieker: tentstokken fiberglas. Dat scheelt: 4.600 resultaten. Zo maak ik mijn zoekopdracht steeds specifieker totdat ik bij een bedrijf uitkom dat op de website deze tentstokken te koop aanbiedt…
Mensen gebruiken meestal twee of drie woorden als ze gaan zoeken. Vul jouw zoekwoord(combinatie) in en je ziet meteen of deze combinatie veel wordt gebruikt door de concurrentie. Daarnaast zie je het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand.
Om bij bovenstaand voorbeeld te blijven; ‘tentstokken fiberglas’ levert normale concurrentie en slechts 73 zoekopdrachten op. Maar Google doet mij andere voorstellen! Verderop zie ik tot mijn verbazing dat er 260 maal wordt gezocht op ‘tentstokken glasfiber’ en nog iets meer (390) op ‘tentstokken fiber’.
Je ziet dat in de combinatie van de zoekwoorden nauwelijks verschil zit terwijl het aantal zoekers verveelvoudigd!
Concurrentie vs zoekaantallen
Vaak zul je een afweging moeten maken. Veel concurrentie is niet altijd te voorkomen. Zoek naar je eigen specialisme en niche om zo veel mogelijk specifieke bezoekers op je site te krijgen. Er wordt dan misschien verhoudingsgewijs minder op gezocht maar de mensen die dan bij jou terechtkomen zijn zeker ‘blijvertjes’!
Gebruik je de synoniemen dan helemaal niet?
Je hebt nu per pagina een zoekwoordcombinatie die je in de content gaat gebruiken en wel op de volgende plaatsen:
- In de paginatitel
- In de kop van het artikel
- In de eerste alinea van het artikel
- In de content
- In de metadescription