Zoekmachines. Ze zijn verdomd handig; ik zou niet meer zonder kunnen. Enig idee hoe vaak jij een zoekopdracht intikt op een dag? Ik vaak in elk geval.

Het zou dus dom zijn als ik zou zeggen dat we alleen voor de lezer schrijven, we hebben de zoekmachines nodig om vindbaar te zijn.

Ik ga het nu even niet over de teksten hebben maar over de plaatjes. Foto’s afbeeldingen, tekeningen… ze zijn onmisbaar ter ondersteuning van je verhaal maar SEO-technisch gezien heb je er geen bal aan. Zoekmachines kunnen veel maar ze kunnen dus niet zien.

Daarom is het belangrijk dat je je plaatjes een naam geeft. Dit wordt een alt tag of alt tekst (alternatief label) genoemd. Deze tekst is eigenlijk bedoeld als omschrijving van de afbeelding als de plaatjes niet zichtbaar worden.

Plaatje met alt tekst in beeld

Als jij bijvoorbeeld Italiaanse design keukens verkoopt, geef je de afbeelding van een Valcucine maatwerkkeuken de alt tekst ‘Valcucine-serie-6000’ en niet slechts ‘keuken’. Hoe specifieker je dit doet, hoe beter de resultaten van Google zijn.

Het begint al bij het verzamelen van je foto’s. Misschien verzamel je foto’s in een mapje op je computer. Geef ze dan direct een goede naam. Bij het uploaden naar je website wordt deze naam namelijk automatisch overgenomen. Aan IMG-0065png heb je dan niets.

Gelukkig kun je de naam nog wel wijzigen. Want de beste naam voor je afbeelding weet je pas als je artikel klaar is. In de titel, tekst en paginatitel staan (als je het goed hebt gedaan) de belangrijkste steekwoorden al genoemd. Allemaal om Google te laten weten waar deze pagina over gaat.

Gebruik in de alt tag (ook wel alt attribute) dezelfde trefwoorden zodat Google het verband legt tussen tekst en foto. Nu kan jouw foto ook bij de afbeeldingen van Google worden getoond bij de juiste zoekwoorden. Wordt er vanuit de resultaten op jouw afbeelding geklikt dan gaat Google ervan uit dat deze relevant is en krijg je er een ‘puntje’ bij van Google.

Uiteindelijk zullen de juiste alt tags bijdragen aan een betere positie in de zoekresultaten.

Maar wat als de afbeelding een metafoor is en feitelijk niets met het artikel te maken heeft? Zo schreef ik een verhaal met (toen nog Koningin) Beatrix in de hoofdrol. Het artikel ging echter over eenvoudig en helder taalgebruik. Over Taalniveau B1. Over dure woorden.

Geef je de afbeelding dan de naam Koningin Beatrix of Taalniveau B1? De eerste is relevant voor degene die een foto van Bea zoekt. Maar ik heb er niks aan. De tweede optie leidt wel naar mijn website maar de zoeker zit waarschijnlijk niet op een plaatje van Bea te wachten.

Het gebruik van alt tags en Google

 

 

Een omschrijving dus! ‘Koningin Beatrix spreekt duidelijke taal.’

Of dat waar is, laat ik graag aan jou over 😉

Alt-tags schrijven is belangrijk, maar dan ben je er nog niet. Wil je écht beter leren schrijven? Check dan de Training Duidelijk en Lezersgericht Schrijven.