Dat mijn bedrijfsnaam Schrijven en Schrappen niet erg handig was om als domeinnaam te kiezen met allemaal streepje ertussen, betekende gelukkig niet het einde van de wereld.

Google let gelukkig op meer dingen, nét als de bezoekers.

Hoe het komt dat ik ondanks een beroerde domeinnaam en een bedrijfsnaam die veel mensen niets zegt, tóch online zo’n succesvol bedrijf heb opgezet ;-)?

Door gedegen zoekwoordonderzoek te doen en belangrijke zoektermen in mijn tagline te zetten: ‘Online copywriting en communicatie’. Je ziet het in de header staan in dat oranje balkje.

Dat heerlijke zinnetje maakt meteen duidelijk wat je doet én waarop je gevonden wilt worden. Fijn voor bezoekers dat ze weten dat ze goed zitten (of juist ergens anders moeten kijken) maar ook fijn omdat Google deze tagline kan lezen; in tegenstelling tot het logo dat een plaatje is. De tagline komt namelijk in de broncode van je website te staan.

Heb jij – net als ik – een domeinnaam gekozen die je online geen extra bezoekers oplevert? Zo één die bij nader inzien nergens op slaat?

VERZIN EEN TAGLINE DIE NIETS TE RADEN OVERLAAT

Bedenk dan een super goede tagline die dit werk overneemt of ondersteunt. In het beste geval vormen het logo en de tagline een gouden combinatie die in een adem doorloopt.

Vorige week liet ik mooie voorbeelden van domeinnamen zien, die de lading al dekken. Nu zie je dezelfde domeinnaam met hun tagline erachter.

De domeinnaam en tagline vormen samen een verhaal:

schrijvenvoorinternet.nl> tips om je website onweerstaanbaar te maken

tipsvoormeeromzet.nl> effectief nieuwe klanten werven

zelfjeboekuitgeven.nl> boek schrijven tips

defietsenmaker.nl> de vakman voor uw fiets

hondenoppas.nl> altijd een baasje in de buurt

hapjesaanhuis.nl> catering thuis en op de zaak

Je ziet het: je hoeft niet eens zo creatief te zijn om te scoren. Liever niet zelfs, bewaar dat maar voor een ander moment. Google en zoeker begrijpen immers meteen waar het over gaat.

Het bedenken van de juiste tagline blijft nog steeds een creatief proces waarbij je in elk geval moeten vermijden té grappig of té cryptisch te zijn. Je loopt dan het risico vermeld te worden op slechteslogans.nl en dat is niet het soort aandacht waar je op zit te wachten.

Wil je een keer sparren over creatieve teksten? Boek me dan een uurtje. Dan stort ik al mijn kennis over je uit (die relevant is). Persoonlijk tekstadvies.