Copy & content

Een goede copywriter levert copy die geld oplevert. Dus kan het goedkoper? Ja, het kan altijd ergens goedkoper. 

Maar hou dan wel in je achterhoofd: When You Pay Peanuts, You’ll Get Monkeys.

Tekstschrijver, contentspecialist of copywriter?

Omdat ik in m’n eentje werk, zet ik af en toe een andere pet op. Ik noem het voor het gemak copywriting.

Jij hebt een contentprobleem en ik ben er om dat op te lossen. Dat gaat verder dan foutloos Nederlands schrijven. Copywriting gaat zelfs niet in de eerste plaats om jouw product of dienst. Het gaat om de lezer.

Je doelgroep is een lezer

Ik schrijf niet voor je doelgroep, ik schrijf voor jouw lezer, bezoeker, gebruiker (die een doelgroep vertegenwoordigt). Daarom moeten de inhoud van de tekst, de structuur en de microcopy allemaal voelen als thuiskomen voor de lezer.

De lezer wil niet zoeken, niet nadenken en niet vragen. De lezer wil begrepen worden, antwoorden vinden en met een goed gevoel terugdenken aan jou(w merk).

Wanneer Schrijven en Schrappen inhuren?

Als je zelf geen tijd, zin of voldoende kennis hebt om een boeiende en wervende tekst te schrijven. Of als je:

  • wil dat je boodschap meteen helder en duidelijk is
  • geen gortdroge en saaie teksten wilt
  • echt unieke en sprankelende teksten wilt
  • niet bang bent voor een beetje humor
  • hoger in Google wilt scoren
  • tegen een deadline aanhikt
  • kosten wilt besparen
  • wilt opvallen bij jouw doelgroep
  • wil dat je teksten de identiteit van je bedrijf ondersteunen

Weet jij hoe je rekening moet houden met je doelgroep, de zoekmachine, het doel van de tekst?

Misschien is het toch een beter idee om je tekst over de schutting van een copywriter te gooien. Dan weet je zeker dat aan alle criteria voor een wervende tekst wordt voldaan.

Wat gebeurt er achter de schutting van de copywriter?

Een freelance tekstschrijver brengt overzicht en structuur aan in je tekst. Ze stelt kritische vragen om de belangrijkste details boven tafel te krijgen en is soms stronteigenwijs – voor jouw bestwil.

Want jij hebt een eisenpakket. Je wil meer klanten, meer omzet of gewoon aardig gevonden worden. De copywriter drukt voor jou op de goeie knopjes. En zorgt dat jouw tekst de juiste tone of voice heeft. Eentje die de lezer aanspreekt maar die óók past bij het imago van jouw bedrijf.

Want de lezer, daar moet je het tenslotte van hebben

Een creatieve copywriter doet een stapje opzij om het doel niet uit het oog te verliezen en kan marketinggericht denken. Niet de leuke ideeën staan centraal, maar de doelgroep van de opdrachtgever. De tekst moet zorgen dat de lezer overgaat van Aandacht naar Actie.

Daar heb ik jouw input keihard voor nodig. Jij weet wat je wil vertellen en ik vraag net wat langer door dan je gewend bent. We bespreken het doel van de content en ik zoek daar de juiste woorden bij.

Is de tekst ‘klaar’? Dan mag jij erop schieten, je verwonderen en vooral opgelucht ademhalen. Na een finale correctieronde is de klus geklaard. En jij hebt er (bijna) niets voor hoeven doen.

Je ‘eigen’ copywriter staat altijd voor je klaar

De eerste keer is even spannend maar daarna wil je niet meer anders. Binnen no-time staat je tekst online of gaat ‘ie naar de drukker. Met één telefoontje staat je ‘eigen’ copywriter de volgende keer weer voor je klaar.

Geen dwingend huwelijk, maar een open relatie met heldere afspraken die voor jou werken. Als je niet uitkijkt, hou je tijd over en moet je er een hobby bijnemen 😉

Je durft het bijna niet te vragen…

Het tarief van zo’n copywriter? Dat is geen geheim. Voor € 90,- per uur duik ik in jouw bedrijf.

Een goede copywriter levert copy die geld oplevert. Dus kan het goedkoper? Ja, het kan altijd ergens goedkoper. Maar hou dan wel in je achterhoofd: When You Pay Peanuts, You’ll Get Monkeys.


 


Opposites Attract - Lotty RothuizenLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching

Auteur van Opposites Attract

Ik schreef honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!