Eén van de lastigste dingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt is de vraag ‘hoe presenteer ik me aan de buitenwereld’. Als je je erin gaat verdiepen ontdek je al snel dat er veel keuze is.
Authentiek.
Zakelijk.
Professioneel.
Onderscheidend.
Maar wat is dat: authentiek? En kun je ook authentiek onderscheidend zijn?
Lastige vragen. Maar ondertussen moeten knopen worden doorgehakt. Je website wordt gebouwd. Je moet een template kiezen. Plaatjes. Teksten. Je hebt een naam voor je bedrijf gekozen. Een naam die bij jou past. Een naam die iets over jou zegt.
Klanten vinden het vast leuk om te weten wie je bent. Maar ze kiezen je over het algemeen niet omdat je zo aardig bent maar omdat jij je werk zo goed doet.
Omdat je betrouwbaar bent.
En snel.
Of omdat jij precies aanbiedt wat zij nodig hebben.
Mijn klanten komen bij mij omdat ze hulp nodig hebben bij het schrijven van teksten voor hun website. Om te zorgen dat hun verhaal vertelt wat ze bedoelen. Ze staan dan ook verbaasd als ik éérst hun website bekijk zonder teksten te lezen.
Als een bezoeker op je website komt, komen éérst de plaatjes binnen en pas daarna wordt er misschien iets gelezen. De ogen vliegen over het scherm op zoek naar behulpzame informatie. De hersenen schreeuwen om antwoord op de vraag ‘Waar ben ik en vind ik hier wat ik zoek?’
WAAR BEN IK EN VIND IK HIER WAT IK ZOEK?
Met deze vraag startte ik deze week de 1-op-1 coaching die ik had met Tanja.
Tanja is een paar maanden geleden haar eigen bedrijf gestart. Ik wist niet precies wat. Iets met administratie? Voor scholen? Ik zou er snel achter komen want er zat een zoekwoordenonderzoek in de planning.
Eerst maar eens kijken hoe haar website eruit ziet. Ik tik haar bedrijfsnaam in: www.vlinderss.nl
Ik kijk naar de vrolijke kleuren die van het scherm spatten. Ik zie het luchtige logo. Ik laat de naam door mijn mond rollen.
Vlinderssss…
Ik scan de pagina zo snel mogelijk op zoek naar dat plaatje of die tekst die me vertelt wat ze doet. Welk probleem ze voor me gaat oplossen.
Ik lees de regel in de header: ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan.’
Samen moeilijk doen?
De header met de grote vlinder geeft me het gevoel van ‘iets met natuur’. De eerste kop die ik scan ‘Vlinderss [support & services] is erg algemeen. Op zoek naar duidelijkheid scroll ik naar beneden.
Nog meer Vlinderss in woord en beeld.
‘TANJA,’ VRAAG IK VOORZICHTIG, ‘WAT DOE JE NOU PRECIES?’
Ze begint enthousiast te vertellen. Dat ze is gespecialiseerd in de ingewikkelde systemen van schooladministraties. Hoe ze ondernemers helpt door allerlei taken uit handen te nemen.
Wat dan?
‘Social media, nieuwsbrieven, e-books maken. Maar ook administratie. Flexibel inzetbaar. No strings attached. En ik ben een echt word- en excellwonder’ lacht ze.
Ben je een soort PA?
‘Ja, eigenlijk wel.’
Ik vraag Tanja op strenge toon wat die vlinders op haar website doen.
‘Ze passen bij mij’ zegt ze een beetje onzeker. ‘En het hoort bij de naam?’ zegt ze er vragend achteraan.
Ze heeft gelijk. Tanja is een vrolijk en kleurrijk mens. Iemand die zich de laatste tijd heeft ontwikkeld.
Ontpopt.
Haar website vertelt alles over wie en hoe zij is. Haar blog heet Fladderen en bestaat uit prettig leesbare, gezellige en persoonlijke verhalen.
MAAR TANJA LOOPT NIET ROND MET EEN VLINDERNET. TANJA IS PERSONAL ASSISTENT
Als ik Tanja zeg dat haar website een Tanja-uithangbord is maar niets zegt over wat ze doet, vindt ze me volgens mij helemaal niet meer zo aardig.
Maar het moet. Voor Google. Voor de bezoeker.
Om Tanja te overtuigen, laat ik zien wat ik die ochtend heb getwitterd:
Er moet een spetterende tagline komen die in één klap duidelijk maakt wat ze doet. En ze moet afscheid nemen van de vlinders. De naam mag blijven. Maar verder wil ik ze nergens meer zien.
Deze middag voeren we slechts één verandering door. Om alvast te wennen.
Eén zin. Een wereld van verschil:
Wil je ook leren hoe je je eigen (web)teksten schrijft? Check dan de informatie over 1-op1 Schrijfcoaching.
Zo raak! RT @LieveLotty: Tanja loopt niet rond met een vlindernet. Tanja is Personal Assistent.
| blog | http://t.co/pPuEvroNxG
“Toen ze zei, dat mijn website een Tanja uithangbord is, maar niets zegt over wat ik doe….” wist ik dat zij de ideale partner is om een goede website te krijgen! (en ik vind haar nog steeds aardig)
*voelt zich aangesproken en gaat gelijk aan de bak* #wordtvervolgd 😉
“Tanja is een vrolijk en kleurrijk mens. Iemand die zich de laatste tijd heeft ontwikkeld.Ontpopt.” http://t.co/yE8c9o0YAr van @lievelotty
“Geen vrolijke vlinders maar een spetterende tagline die in één klap duidelijk maakt wat ze doet.” ~ http://t.co/txR4r6l3JO ~ @LieveLotty
Ah, @LieveLotty is weer raak bezig: “Maar @TCavalje loopt niet rond met ‘n vlindernet. Tanja is Personal Assistent.” http://t.co/RcG1pELslG
“Tanja,” vraag ik voorzichtig, “wat dóe je nou precies?” http://t.co/N0FCaqAZEG Over duidelijkheid op je website. @LieveLotty
“Maar wat is dat: authentiek? En kun je ook authentiek onderscheidend zijn?” http://t.co/MvPvflGNxd @LieveLotty
‘Samen moeilijk doen?’… http://t.co/XrJuK7nlc3 @LieveLotty
‘Tanja,’ vraag ik voorzichtig ‘wat doe je nou precies?’ Hoe @LieveLotty met 1 zin een website enorm verbeterd http://t.co/95mxdluRkY