Duidelijk en lezersgericht schrijven
INCOMPANYJe merkt dat jij en je team vaak terugvallen op bestaande teksten.
Je valt in herhaling. Je weet dat het beter kan.
Incompany training Duidelijk en lezersgericht schrijven
Dagelijks worden we overspoeld met een stortvloed aan informatie: appjes, e-mails, doorgestuurde berichten. Elke e-mail voelt als een extra taak op de to-do-lijst van de ontvanger. Niet bepaald iets om naar uit te kijken.
Met wereldwijd 347,3 miljard e-mails per dag vraag je je af: hoe zorg je ervoor dat jouw tekst eruit springt en wél gelezen wordt?
Het antwoord is eenvoudig: door direct duidelijk en lezersgericht te schrijven.
Lezersgericht schrijven: hier begint effectieve communicatie
Veel informatie die we ontvangen is ongevraagd, vergelijkbaar met huis-aan-huis-krantjes of reclamefolders die vaak ongelezen verdwijnen. De lezer wil snel weten of de tekst relevant is. Is het voor hem bedoeld? Moet hij het nu lezen? Moet hij actie ondernemen? Kan het weg? Hoe sneller deze vragen beantwoord worden, hoe beter.
Een lezersgerichte tekst is logisch opgebouwd, met korte zinnen en begrijpelijke taal. Alle relevante informatie staat erin, waardoor de lezer niet met vragen blijft zitten en precies weet wat te doen.
Waarom duidelijk schrijven?
Als je regelmatig informatieve teksten, e-mails of andere schriftelijke communicatie opstelt, heb je een doel voor ogen: informeren, overtuigen, beantwoorden, klachten oplossen, vragen stellen, bevestigen. Met direct duidelijk schrijven weet je dat jouw boodschap vlot overkomt, wat leidt tot minder vragen achteraf. Dit bespaart jou niet alleen tijd maar zorgt ook voor tevreden en goed geïnformeerde lezers.
Stel je voor dat jullie allemaal makkelijker kunnen schrijven. Sneller. Effectiever. Met meer zelfvertrouwen en, waarom niet, met plezier. Dan zou de interne en externe communicatie veel minder vragen opleveren, geen irritatie, geen retouren, klachten of kritiek.
Mailtjes worden niet even geparkeerd maar meteen gelezen. Jullie teksten geven helderheid en roepen geen vragen op. Dat is pas een visitekaartje voor jullie bedrijf!
Heb je er wel eens bij stilgestaan wat ‘slechte’ teksten een organisatie kosten?
Wat is het doel van de tekst? Voor wie is de tekst bedoeld? Hoe ervaart de lezer de tekst? Wat is het allerbelangrijkste dat de lezer niet mag missen? Wat is de impact van jouw verhaal? Wat moet de lezer doen?
Een tekst moet worden opgebouwd. Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen, kies je bepaalde bouwstenen. Net als bij Lego. Je kunt zomaar beginnen met bouwen en er komt altijd wel iets uit, maar het kasteel op het plaatje wordt het niet als je het bouwplan niet volgt. De juiste steentjes, de juiste kleurtjes, in de juiste volgorde.
Als je de antwoorden niet helder hebt, klets je maar een beetje in de ruimte, en alle moeite is voor niets geweest. Reken maar dat dat geld kost.
Je bent een kei is in je vak en je kunt daar prachtige verhalen over vertellen
Oké, je weet voor wie het is, wat je wil vertellen en waarom. Je begint met “Graag zou ik je bij dezen iets vertellen betreffende de aanstaande vergadering.”
Cut! 🎬
Je bent een expert in je vak en je kunt prachtige verhalen vertellen, maar zodra je gaat schrijven, wordt het ineens moeilijk! Troost je, daar hebben veel mensen last van. Ik help je ervan af. Thank me later.
Wat leer je van deze schrijftraining?
Na deze training ben jij in staat:
- Een goede tekststructuur snel op te zetten, waardoor schrijven niet alleen sneller gaat maar e-mails ook sneller te lezen zijn.
- Makkelijk leesbare teksten te schrijven, kort, bondig en met gevoel.
- ‘Verboden’ moeilijke woorden en vertragende zinsconstructies te herkennen.
- Altijd met de lezer in gedachten te schrijven.
- Te profiteren van diverse handige inspiratielijsten en checklists.
- Hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
Lesmethode
Natuurlijk hebben we van tevoren uitgebreid contact en ontvang je een e-mail met instructies voor de voorbereiding van de eerste trainingsdag. Denk aan het verzamelen van materiaal waar je mee wil werken, want we gaan teksten schrijven die je in de praktijk kunt gebruiken.
Theorie en oefeningen worden afgewisseld met inspirerende video’s. Schrijfsels worden gedeeld en besproken. Ik geef eerlijke opbouwende feedback.
Na deze schrijftraining kun je:
- Werken met een schrijfplan;
- Handvatten toepassen om makkelijk leesbare teksten te schrijven: kort, bondig, en met gevoel;
- Supersnel schrijven;
- ‘Verboden moeilijke woorden’ en vertragende zinsconstructies herkennen;
- Altijd terugvallen op diverse handige inspiratielijsten en checklists;
- Commercieel, creatief en effectief schrijven;
- Met meer plezier en zelfvertrouwen schrijven.
Voor wie?
Deze training is geschikt voor mensen die regelmatig schrijven voor hun werk en hun schriftelijke communicatie willen verbeteren. Als je ideeën op wil doen om te schrijven vanuit een andere invalshoek en als je commerciële/wervende teksten schrijft.
Zij gingen je voor
Deelnemers aan deze training waren beleidsmedewerkers, content-specialisten, tekstprofessionals, marketingmedewerkers, leden van het verkoopteam, administratief medewerkers, communicatiemedewerkers, gemeenteambtenaren, officemanagers, en virtueel assistenten.
Dag 1 – Lezersgericht schrijven: ontdek hoe het moet
In het eerste deel van de training leer je wat lezersgericht schrijven is en hoe je het doet. Ik introduceer een eenvoudige basisstructuur die als een kapstok dient voor je teksten. Stap voor stap gaan we aan de slag met direct duidelijk schrijven. Ik deel handige trucjes, maar nog belangrijker, je leert veel van de live feedback. Verbeteringen zien = onthouden.
De volgende onderwerpen komen uitgebreid aan bod:
- Doel bepalen van je tekst
- Lezersgerichte structuur, logische volgorde
- Duidelijk schrijven op zinsniveau
- Begrijpelijke taal
- Persoonlijke aanspreekvorm
- Servicegericht schrijven
- Overtuigende woorden kiezen
- Creatief schrijven
Nu je weet hoe je direct duidelijk schrijft, is het vooral een kwestie van veel oefenen. Moeilijk is het namelijk niet.
Dag 2: Creatief denken en wervend schrijven
Direct duidelijk schrijven is essentieel als je lezersgericht wilt schrijven. Maar soms wil je dat je tekst niet alleen informatief is maar ook leuk om te lezen. Of je wilt niet alleen informeren, maar ook werven, overtuigen, verkopen.
Daarvoor heb je creativiteit nodig. De meeste mensen raken verstrikt in hun gedachten zodra ze gaan schrijven. Om creatief te denken, is het juist belangrijk om je ratio even te parkeren. Je moet jezelf toestaan om te spelen, uit te proberen, plezier te maken. Juist even niet zo je best doen. Creativiteit is namelijk niet het doel, maar een middel om je verhaal op een andere manier te vertellen.
In het tweede deel van de training gaan we dieper in op zintuigen en emoties, omdat dat is waar je de lezer raakt.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- De impact van krachtige koppen
- Triggers waar de lezer gevoelig voor is
- Overtuigen met de AIDA-formule
- Framing en beïnvloeding
Er zijn meer overeenkomsten tussen lezersgericht schrijven, copywriting en wervend schrijven dan je denkt. Door deze verschillende benaderingen te behandelen, ga je deze zien, en dat maakt het straks een stuk makkelijker. Uiteindelijk draait het er altijd om dat jij je kunt inleven in de lezer en zo echt contact maakt.
De teksten die je straks schrijft, worden natuurlijk overgoten met een creatief sausje. Gortdroge teksten behoren nu tot het verleden.
Investering incompany training 2 dagdelen
De kosten gaan voor de baten uit, dus je mag het gerust een investering noemen 😉
Kosten: vanaf € 875,- per dagdeel voor een groep van maximaal 5 collega’s. Extra deelnemers worden naar rato in rekening gebracht. Dit voorstel is gebaseerd op een training van 2 dagdelen.
Heb je interesse? Bel of mail me even: 06 13 59 30 44 lotty@schrijven-en-schrappen.nl
Jarenlange praktijkervaring: I’m all yours
Iedereen kan beter leren schrijven, daar ben ik van overtuigd, en daar help ik je bij. Al 13 jaar ben ik dagelijks bezig met onlinecommunicatie voor zowel grote als kleine opdrachtgevers. Ik weet dus waar jij tegenaan loopt.
Het is mijn uitdaging om jullie in één dag (oké, 2 dagdelen) direct duidelijk en lezersgericht te leren schrijven. Ik hou van snel, simpel, en creatief. Laten we je ‘darlings’ elimineren (en je interne criticus 👿), zodat jullie kunnen schrijven zonder stress.
Ik leer je praktisch toepasbare schrijftechnieken die je ook écht gaat gebruiken. Omdat het een incompany training is, ontstaat er meer eenheid in de bedrijfscommunicatie.
Wat zeg je ervan?
Ga je nog langer wachten?
Of pak je de telefoon?
06-13 59 30 44.
Niet helemaal wat je zocht? Kijk dan eens bij de andere schrijftrainingen!
Ik heb vandaag direct mijn eerste blog geschreven;-). Dank je wel Lotty voor je ongedwongen no nonsens begeleiding. Het smaakt naar meer.
Geweldig hoe Lotty de creativiteit bij een team laat ontwaken. Sturen waar nodig, maar vooral zelf laten ontdekken en leren. Wij hebben een mooie start weten te maken met creatief schrijven
Wat een toffe workshop hebben we gehad! Boordevol tips en suggesties, waarmee je echt vooruit kan. Niet alleen theorie, maar ook erg praktijkgericht. Je ziet jezelf verbeteren.
Ik schrijf nu een stuk zelfverzekerder, sneller en met meer plezier. En wat ik ook heel waardevol vind, ik ga veel bewuster met onze taal om.
Je niet eerst af te vragen of iets wel kan, maar meer out of the box te denken. Lotty geeft scherpe feedback en schrapt al het wollig taalgebruik of onechtheid eruit.
Inspirerende vrouw die je laat nadenken. Bedankt voor deinteressante training Lotty!
Lotty weet tijdens de training een sfeer neer te zetten waarinmensen de ruimte en inspiratie vinden om creatief los te gaan enzichzelf verbazen. Met alle tips & tools kunnen wij als teamverder bouwen. Bedankt voor een toptraining!
Ik heb zelfs zin om nieuwsbrieven te schrijven terwijl dit voorheen een martelgang voor mij was.
Schrijven en Schrappen: DOEN!
Waarom zou ik me aanmelden voor een schrijftraining?
Je bent niet voor niets op mijn website beland, dus volgens mij weet je het antwoord wel 😉
Als jij en je collega’s allemaal regelmatig zakelijk teksten schrijven, dan kan het haast niet anders dan dat iedereen dat op zijn eigen manier aanpakt. Iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl en voorkeurswoorden.
Dat is niet fout, maar voor een bedrijf is het belangrijk dat de communicatie herkenbaar is. Dat de teksten zakelijk, maar ook vriendelijk geschreven zijn.
Bovendien doen de meeste mensen langer over hun teksten dan nodig is. Als je weet hoe je een schrijfplan maakt. Dus waarom? Het levert je betere teksten, tijd en rust op.
Wanneer kunnen we beginnen met de schrijftraining?
Alle schrijftrainingen zijn maatwerk. Ik zal dus eerst een intakegesprek hebben om te kijken wat jullie doen en waarmee je het meest bent geholpen.
Daarom hebben jullie wat tijd nodig om de informatie te verzamelen die we nodig hebben voor de training. Pas daarna kan ik de training vormgeven.
Meestal duurt dit proces wel een week of twee.
Waar worden de incompany trainingen gegeven?
De naam zegt het al: in jullie company ☺️. Maar als jullie er een dagje uit van willen maken, kan het natuurlijk ook ergens anders.
Liever online? Ook dat kan.
Hoe zijn de sessies verdeeld?
De training bestaat uit 2 dagdelen van elk 3,5 uur. Dat is echt genoeg want dan zit je hoofd wel vol.
Tussen de dagdelen zit minimaal 1 week. Of 2 weken. Dat doen we allemaal in overleg en het is vooral afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben om het huiswerk te maken.
Wat is inbegrepen?
Jullie krijgen van mij exclusief cursusmateriaal. Dat zijn materialen waar ik zelf als pro ook nog steeds gebruik van maak. Dit zijn naslagwerken, inspiratielijsten en templates.
Na afloop krijg je een certificaat van deelname.
Welk niveau is de training?
De meeste deelnemers hebben hbo+ niveau. Maar dat zegt niets. Ook mensen met een lagere opleiding kunnen prima deelnemen. Het grappige is dat je tijdens de training juist geen ingewikkelde taal gebruikt!
We weten niet zo goed welke teksten we zouden moeten verbeteren.
Geen probleem. Tijdens de intake bespreken we dat allemaal en ik zal om voorbeelden vragen. Ik pik de teksten er zo uit, die een make-over nodig hebben.
Ik heb dyslexie, is de training dan wel geschikt voor mij?
Jazeker! Al heel wat mensen met dyslexie hebben de training zonder probleem gevolgd. Tijdens deze schrijftraining let ik niet op spelling. Het draait voor een groot deel om creativiteit, inbeelden en verbanden herkennen. Late mensen met dyslexie daar nou juist goed in zijn!
Hoe gaan we verder na de schrijftraining? Is er een vervolg?
Tijdens een schrijftraining vallen er een heleboel kwartjes. Als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer niet zien. Maar je krijgt best veel informatie en anders schrijven kost tijd, het is in feite een gedragsverandering.
Er zijn diverse opvolgmogelijkheden:
- Een terugkomdag waarin iedereen een eigen stuk inbrengt
- Een 1-op-1 sessie voor medewerkers die vaak schrijven en meer verdieping willen
- Samenstellen van een schrijfhandboek helemaal gericht op jullie bedrijf
- Je kunt mij inhuren als tijdelijke redacteur
Kun jij een tijdje met ons meelopen als ‘hoofdredacteur’?
Dat is zeker mogelijk. Bedrijven doen dit als er een periode aankomt waarin er veel geschreven en gepubliceerd moet worden. Jullie schrijven de teksten die je moet schrijven en ik geef feedback en/of redigeer. Ik hou de structuur en het grote geheel in de gaten.
Als ik op deze manier een tijdje meeloop, geeft dat ontzettend veel rust want jullie kunnen je concentreren op de inhoud en ik check of doe de rest!
Onze branche is gewoon saai. Kun je dan wel creatieve teksten schrijven?
Misschien is de uitdaging in het begin wat groter maar dat kan absoluut. Voor elke doelgroep kun je duidelijke, lezersvriendelijke teksten schrijven. Ik neem de uitdaging aan!
Geef je ook trainingen op open inschrijving?
Ja en nee. In principe richt ik me op bedrijven. Puur omdat trainingen op open inschrijving voor mij erg lastig zijn om ‘vol’ te krijgen. Wat je wel kunt doen: mij een mailtjes sturen en dan zet ik je op een lijst van geïnteresseerden (vrijblijvend). Zijn er genoeg aanmeldingen? Dan prikken we een datum.
Je mag ook zelf een clubje mensen verzamelen. Je moet dan minimaal met 3 personen zijn.
Don't be shy!
Bel me gerust zodat ik je vragen kan beantwoorden: 06-13 59 30 44.
Lotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract
Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.
Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!