Training Creatief en Zakelijk Schrijven
Je merkt dat jij en je team vaak terugvallen op bestaande teksten.
Je valt in herhaling. Je weet dat het beter kan.
Er wordt wat afgeschreven binnen het bedrijf!
Maar de meeste mensen doen maar een dotje. Niet zo gek, want je kunt je hbo-opleiding cum laude hebben afgerond, maar daar leer je niet om kort, bondig en informatief te schrijven.
Ik leer jullie in no-time af, wat jullie daar hebben geleerd. Weg met die gortdroge teksten, die zijn er al genoeg te veel.
Wat dacht je van een schrijfplan, van zakelijke maar toch persoonlijke teksten? Prettig om te lezen. Teksten die de lezer niet met vragen achterlaat. Zonder stress geschreven.
Dat is een opluchting voor iedereen!
Heb je er wel eens bij stilgestaan wat ‘slechte’ teksten een bedrijf kosten?
Het lijkt zo onschuldig: even snel een mailtje sturen met informatie. Maar hier gaat het al fout.
‘Even snel’ komt de kwaliteit natuurlijk al niet ten goede, maar wist je dat professionele tekstschrijvers bij elk stuk dat ze gaan schrijven, van tevoren een aantal vragen stellen?
Bijvoorbeeld: wat is het doel van de tekst?
Wat is het allerallerallerbelangrijkste wat de lezer echt niet mag missen als ‘ie aan het scrollen is?
Voor wie is de tekst bedoeld en… hoe zit hij erbij als hij het leest?
Wat is de impact van jouw verhaal?
Als je dát al niet helder hebt, ben je eigenlijk een beetje aan het lullen in de ruimte, – excusez-moi – en is alle moeite voor niets geweest. Reken maar dat dat geld kost.
Een tekst moet worden opgebouwd en afhankelijk van de antwoorden op deze vragen, kies je bepaalde bouwstenen. Een beetje zoals met lego. Je kunt zomaar beginnen met bouwen en er komt altijd wel iets uit… maar dat kasteel van het plaatje gaat het niet worden, als je het bouwplan niet volgt. De juiste steentjes, de juiste kleurtjes in de juiste volgorde.
Oké, je weet voor wie het is, wat je wil vertellen en waarom… je begint met ‘Graag zou ik je bij dezen iets vertellen betreffende de aanstaande vergadering’.
Cut! 🎬
Je bent een kei is in je vak en je kunt daar prachtige verhalen over vertellen. Maar als je erover gaat schrijven, ga je toch ineens moeilijk doen! Troost je, daar hebben veel mensen last van. Ik help je ervan af. Thank me later.
De deadline hijgt in je nek, de innerlijke criticus kijkt over je schouder mee en je collega zegt dat je tekst te lang is.
Terug naar de praktijk: jij, je team en de schriftelijke communicatie.
Zoals gezegd: er wordt wat afgeschreven, ook bij jullie.
Stel je voor dat jullie allemaal makkelijker kunnen schrijven. Sneller. Effectiever.
Met meer zelfvertrouwen en – doe eens gek – met plezier.
Dan zou de interne en externe communicatie veel minder vragen opleveren, geen irritatie, geen retouren, klachten of kritiek. Mailtjes worden niet even geparkeerd maar meteen gelezen.
Jullie teksten geven helderheid en roepen geen vragen op. Dát is nog eens een visitekaartje voor jullie bedrijf…!
Lesmethode
Van tevoren ontvang je een e-mail met instructies voor de voorbereiding van de eerste trainingsdag. Denk aan het verzamelen van materiaal waar je mee wil werken.
Ook krijg je een link om de cursusmaterialen te downloaden.
Theorie en oefeningen worden afgewisseld met inspirerende video’s. Schrijfsels worden gedeeld en besproken. Ik geef eerlijke opbouwende feedback. We strekken tussendoor even de benen en je krijgt een leuke opdracht om je verhaal visueel te ondersteunen.
Na deze training kun je:
- kun je een schrijfplan maken;
- heb je de handvatten om makkelijk leesbare teksten te schrijven: kort, bondig en met gevoel;
- weet je hoe je zakelijk kunt schrijven en tegelijkertijd persoonlijk overkomen;
- herken je ‘verboden moeilijke woorden’ en vertragende zinsconstructies:
- kun je altijd terugvallen op diverse handige inspiratielijsten en checklists;
- weet je hoe je commercieel, creatief en effectief kunt schrijven;
- heb je meer plezier en zelfvertrouwen als je gaat schrijven.
Voor iedereen die
- regelmatig artikelen, blogs en/of nieuwsbrieven schrijft;
- meer verhalend en persoonlijk wil schrijven;
- schriftelijke communicatie wil verbeteren;
- teksten wil professionaliseren;
- met plezier (zakelijk) wil schrijven;
- nieuwe ideeën wil opdoen en andere invalshoeken gebruiken;
- regelmatig commerciële/wervende teksten schrijft.
Zij gingen je voor
Beleidsmedewerkers, content-specialisten, tekstprofessionals, marketingmedewerkers, leden verkoopteam, administratief medewerkers, communicatiemedewerkers, gemeenteambtenaren, officemanagers en virtueel assistenten.
Jarenlange praktijkervaring: I’m all yours
Iedereen kan beter leren schrijven, daar ben ik van overtuigd en daar help ik je bij.
Al 13 jaar ben ik dagelijks bezig met onlinecommunicatie voor grote en kleine opdrachtgevers. Ik weet dus waar jij tegenaan loopt.
Aan mij de uitdaging om jullie in 1 dag (oké, 2 dagdelen) creatief en resultaatgericht te leren schrijven. Ik hou van snel, simpel en creatief. Let’s kill your darlings (en je interne criticus 👿 zodat jullie gaan schrijven zonder stress.
Ik leer je praktisch toepasbare schrijftechnieken die je ook écht gaat gebruiken. Omdat het een incompany training is, ontstaat er meer eenheid in de bedrijfscommunicatie. Jullie weten wat jullie doen!
De details
Dag 1 – Creatief Denken en Schrijven
De meeste mensen gaan in hun hoofd zitten, zodra ze gaan schrijven. Let er maar eens op, jij waarschijnlijk ook.
Om creatief te denken is het juist belangrijk om je ratio even te parkeren. Je moet jezelf toestaan om te spelen, uit te proberen, plezier te maken.
Je hoeft juist even níet zo je best te doen.
Creativiteit is namelijk niet het doel maar een middel om je verhaal op een andere manier te vertellen.
Daarom begint de training met oefeningen creatief schrijven. Aan de slag met zintuigen en emoties want dát is waar je de lezer mee raakt. Daarnaast zijn schrijven en schrappen onlosmakelijk met elkaar verbonden
Zie dit als een warming-up voor het echte werk. Even freestylen en daarna…
Dag 2: Commercieel en Effectief Schrijven
In het tweede deel van de training gaan we aan de slag met voorbeelden uit jullie praktijk. We gaan stapsgewijs doelgericht schrijven. Ik leer je de trucjes, maar je leert vooral veel van de live feedback. Verbeteringen zien = onthouden.
De training is op maat en in de voorbereidende gesprekken kijken we welke technieken jullie willen leren. Bijvoorbeeld:
- Informatieve teksten schrijven
- Schrijven voor het web
- Wervend schrijven met de AIDA-formule
- Onweerstaanbare koppen schrijven
Door verschillende manieren te behandelen, ga je niet alleen de verschillen maar ook de overeenkomsten zien en dat maakt het straks een stuk makkelijker.
En de teksten die je schrijft, worden natuurlijk overgoten met een creatief sausje want gortdroge teksten, díe schrijf jij nu niet meer.
Voor alle technieken gelden ‘regeltjes’, die we uitgebreid bespreken:
- Doel bepalen van je tekst
- Lezersgerichte structuur, logische volgorde
- Begrijpelijke taal
- Persoonlijke aanspreekvorm
- Servicegericht schrijven
- Overtuigende woorden kiezen
- Saaie tekst tóch aantrekkelijk maken
Investering
De kosten gaan voor de baten uit, dus je mag het gerust een investering noemen.😉
Deze incompany schrijftraining kost € 875,- per dagdeel voor een groep van maximaal 5 collega’s. Extra deelnemers worden naar rato in rekening gebracht. Dit voorstel is gebaseerd op een training van 2 dagdelen.
Wat zeg je ervan?
Ga je nog langer wachten?
Of pak je de telefoon?
06-13 59 30 44.
Ik heb vandaag direct mijn eerste blog geschreven;-). Dank je wel Lotty voor je ongedwongen no nonsens begeleiding. Het smaakt naar meer.
Geweldig hoe Lotty de creativiteit bij een team laat ontwaken. Sturen waar nodig, maar vooral zelf laten ontdekken en leren. Wij hebben een mooie start weten te maken met creatief schrijven
Wat een toffe workshop hebben we gehad! Boordevol tips en suggesties, waarmee je echt vooruit kan. Niet alleen theorie, maar ook erg praktijkgericht. Je ziet jezelf verbeteren.
Ik schrijf nu een stuk zelfverzekerder, sneller en met meer plezier. En wat ik ook heel waardevol vind, ik ga veel bewuster met onze taal om.
Je niet eerst af te vragen of iets wel kan, maar meer out of the box te denken. Lotty geeft scherpe feedback en schrapt al het wollig taalgebruik of onechtheid eruit.
Inspirerende vrouw die je laat nadenken. Bedankt voor deinteressante training Lotty!
Lotty weet tijdens de training een sfeer neer te zetten waarinmensen de ruimte en inspiratie vinden om creatief los te gaan enzichzelf verbazen. Met alle tips & tools kunnen wij als teamverder bouwen. Bedankt voor een toptraining!
Ik heb zelfs zin om nieuwsbrieven te schrijven terwijl dit voorheen een martelgang voor mij was.
Schrijven en Schrappen: DOEN!
Waarom zou ik me aanmelden voor een schrijftraining?
Je bent niet voor niets op mijn website beland, dus volgens mij weet je het antwoord wel 😉
Als jij en je collega’s allemaal regelmatig zakelijk teksten schrijven, dan kan het haast niet anders dan dat iedereen dat op zijn eigen manier aanpakt. Iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl en voorkeurswoorden.
Dat is niet fout, maar voor een bedrijf is het belangrijk dat de communicatie herkenbaar is. Dat de teksten zakelijk, maar ook vriendelijk geschreven zijn.
Bovendien doen de meeste mensen langer over hun teksten dan nodig is. Als je weet hoe je een schrijfplan maakt. Dus waarom? Het levert je betere teksten, tijd en rust op.
Wanneer kunnen we beginnen met de schrijftraining?
Alle schrijftrainingen zijn maatwerk. Ik zal dus eerst een intakegesprek hebben om te kijken wat jullie doen en waarmee je het meest bent geholpen.
Daarom hebben jullie wat tijd nodig om de informatie te verzamelen die we nodig hebben voor de training. Pas daarna kan ik de training vormgeven.
Meestal duurt dit proces wel een week of twee.
Waar worden de incompany trainingen gegeven?
De naam zegt het al: in jullie company ☺️. Maar als jullie er een dagje uit van willen maken, kan het natuurlijk ook ergens anders.
Liever online? Ook dat kan.
Hoe zijn de sessies verdeeld?
De training bestaat uit 2 dagdelen van elk 3,5 uur. Dat is echt genoeg want dan zit je hoofd wel vol.
Tussen de dagdelen zit minimaal 1 week. Of 2 weken. Dat doen we allemaal in overleg en het is vooral afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben om het huiswerk te maken.
Wat is inbegrepen?
Jullie krijgen van mij exclusief cursusmateriaal. Dat zijn materialen waar ik zelf als pro ook nog steeds gebruik van maak. Dit zijn naslagwerken, inspiratielijsten en templates.
Na afloop krijg je een certificaat van deelname.
Welk niveau is de training?
De meeste deelnemers hebben hbo+ niveau. Maar dat zegt niets. Ook mensen met een lagere opleiding kunnen prima deelnemen. Het grappige is dat je tijdens de training juist geen ingewikkelde taal gebruikt!
We weten niet zo goed welke teksten we zouden moeten verbeteren.
Geen probleem. Tijdens de intake bespreken we dat allemaal en ik zal om voorbeelden vragen. Ik pik de teksten er zo uit, die een make-over nodig hebben.
Ik heb dyslexie, is de training dan wel geschikt voor mij?
Jazeker! Al heel wat mensen met dyslexie hebben de training zonder probleem gevolgd. Tijdens deze schrijftraining let ik niet op spelling. Het draait voor een groot deel om creativiteit, inbeelden en verbanden herkennen. Late mensen met dyslexie daar nou juist goed in zijn!
Hoe gaan we verder na de schrijftraining? Is er een vervolg?
Tijdens een schrijftraining vallen er een heleboel kwartjes. Als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer niet zien. Maar je krijgt best veel informatie en anders schrijven kost tijd, het is in feite een gedragsverandering.
Er zijn diverse opvolgmogelijkheden:
- Een terugkomdag waarin iedereen een eigen stuk inbrengt
- Een 1-op-1 sessie voor medewerkers die vaak schrijven en meer verdieping willen
- Samenstellen van een schrijfhandboek helemaal gericht op jullie bedrijf
- Je kunt mij inhuren als tijdelijke redacteur
Kun jij een tijdje met ons meelopen als ‘hoofdredacteur’?
Dat is zeker mogelijk. Bedrijven doen dit als er een periode aankomt waarin er veel geschreven en gepubliceerd moet worden. Jullie schrijven de teksten die je moet schrijven en ik geef feedback en/of redigeer. Ik hou de structuur en het grote geheel in de gaten.
Als ik op deze manier een tijdje meeloop, geeft dat ontzettend veel rust want jullie kunnen je concentreren op de inhoud en ik check of doe de rest!
Onze branche is gewoon saai. Kun je dan wel creatieve teksten schrijven?
Misschien is de uitdaging in het begin wat groter maar dat kan absoluut. Voor elke doelgroep kun je duidelijke, lezersvriendelijke teksten schrijven. Ik neem de uitdaging aan!
Geef je ook trainingen op open inschrijving?
Ja en nee. In principe richt ik me op bedrijven. Puur omdat trainingen op open inschrijving voor mij erg lastig zijn om ‘vol’ te krijgen. Wat je wel kunt doen: mij een mailtjes sturen en dan zet ik je op een lijst van geïnteresseerden (vrijblijvend). Zijn er genoeg aanmeldingen? Dan prikken we een datum.
Je mag ook zelf een clubje mensen verzamelen. Je moet dan minimaal met 3 personen zijn.
Don't be shy!
Bel me gerust zodat ik je vragen kan beantwoorden: 06-13 59 30 44.
Lotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract
Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.
Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!
