1. Schrijf de onderwerpregel

TESTSTEST Je mail moet snel te lezen zijn, duidelijk. Dat kan meteen in onderwerpregel:

❌ Factuur Lotty
✅ Wil je de factuur van de training voor 12 april betalen?

❌ Tarieven Ziggo
✅ Tarieven Ziggo gaan per 15 juni met 2% omhoog

❌ De spaarrente gaat omhoog
✅ We verhogen de spaarrentes per 15 mei met 2%

Controleer de onderwerpregel altijd nog een keer als je mail helemaal klaar is. Meestal zie je dan pas wat de allerbelangrijkste boodschap is.

2. Voordat je écht gaat schrijven, drie vragen:

  1. Wat is het taalniveau van je lezer? (overschat je lezer niet!)
  2. Wat weet je lezer over het onderwerp?
  3. Is je lezer in het onderwerp geïnteresseerd?

De antwoorden bepalen:

 Hoe moeilijk de taal is die je kunt gebruiken

 Hoeveel boodschappen je kunt bespreken (1 en 2)

 Hoeveel ruimte je hebt voor extra boodschappen.

3. Zet je kernboodschappen bovenaan in de mail als je veel te vertellen hebt

Voor snel overzicht is het slim om je mail te beginnen met de kernboodschappen die in de mail worden behandeld. Dezelfde kernboodschappen, vind je terug in de mail als tussenkopjes.

Voorbeeld

[Onderwerpregel: Wil je de factuur van de Schrijfwijzer voor 12 mei betalen?]

  • Wil je de factuur van de Schrijfwijzer voor 12 mei betalen?
  • Het bedrag is € 156,87
  • Je vindt de factuur in de bijlage
Beste mevrouw Schrijver,
Vorige week heb je de nieuwe Schrijfwijzer ontvangen. Ik hoop dat je er veel gebruik van zal maken en dat het een handig naslagwerk voor je is om beter te leren schrijven.
Wil je de factuur voor de schrijfwijzer voor 12 mei betalen?
De betaaltermijn loopt tot 12 mei. Betaal je op tijd? Fijn! Dan hoef je geen extra administratiekosten van € 5,- te betalen.
Het totaalbedrag is € 156,87
Dit bedrag is inclusief btw en verzendkosten.
Je vindt de factuur bij deze mail
In de bijlage vind je de factuur. Hierop vind je alle betalingsgegevens en een QR-code waarmee je super makkelijk betaalt.
Ik ga ervan uit dat je de factuur voor 12 mei betaalt en ik hoop dat je veel plezier hebt van de schrijfwijzer en wens je een mooie dag!
Hartelijke groet.
Lotty Rothuizen

4. De openingszin

Hoe je niet begint

  • Naar aanleiding van
  • Met referte aan
  • In antwoord op
  • Bijgaand
  • Overeenkomstig uw verzoek
  • In verband met

Hoe dan wel?
Er zijn andere en eigentijdsere openingsvarianten. Je kunt kiezen uit:

Openen met TIJDSTIP

– Op 24 september stuurde u ons een brief. Hierin vroeg u…
– Vanochtend belde u mij…
– Volgende week heeft u een afspraak…
– Gisteren belde u met…


Openen met SITUATIE

– U wil graag informatie over onze clouddiensten.
– U heeft een aanvraag ingediend bij onze klantenservice voor…
– Wij spraken elkaar vanmorgen over…


Openen met GEVOEL
– Met plezier stuur ik u de aanvraagformulieren.
– Graag reageer ik op uw brief van 24 september.
– Hartelijk dank voor uw telefoontje van gisteren.

5. Inleiding in 3 stappen

Deel de inleiding van je mail op in 3 stappen
Een inleiding bestaat natuurlijk uit meer dan één zin. Probeer hierin altijd het volgende te doen: teugkijken en vooruitkijken.
Benoem:

  • de aanleiding
  • het onderwerp
  • het doel

Doe dit het liefst in 3 zinnen.

Op 24 september ontvingen wij uw brief.                 [aanleiding]

U vraagt zich af of u in aanmerking komt
voor een extra server.                                                [onderwerp]

Graag reageer ik hierop in deze brief.                      [het doel]

Dus niet:
Naar aanleiding van uw hierboven aangehaalde brief inzake uw aanvraag voor een extra server, delen wij u het volgende mede.

Liever zo:
Bedankt voor uw mail van 24 september. Daarin vraagt u of u in aanmerking komt voor een extra server. Graag vertel ik u daar meer over in deze brief.

De eerste alinea is een introductie van de feitelijke boodschap. Geef pas in de tweede alinea je antwoord/boodschap en plaats tussen de eerste en tweede alinea een witregel.

Deze techniek lijkt overigens erg op de manier waarop we telefoneren.

6. Snel structuur aanbrengen: lezersgericht schrijven

Maak een lijstje van de boodschappen die je de lezer wil vertellen en van de vragen die je met jouw onderwerp bij de lezer oproept. Deze boodschappen zijn in de uiteindelijke tekst de tussenkoppen.

  1. Schrijf de kernboodschap, subboodschappen en de vragen die de lezer kan hebben onder elkaar
  2. Maak deze vragen vetgedrukt; dit zijn de tussenkoppen
  3. Schrijf onder de tussenkoppen je uitleg of toelichting; dit zijn de alinea’s
  4. Zet de alinea’s in volgorde van belangrijkheid; dit is lezersgericht schrijven
  5. Zet er duidelijk in of en wat er van de lezer wordt verwacht; dat kan ook niets zijn

Lezersgericht schrijven
Als je lezersgericht schrijft, begin je met wat voor de lezer het belangrijkste is. Daarna volgt de onderbouwing.

✅ Vragen kunnen zijn:
– Wat betekent deze wijziging voor u?
– Is de nieuwe 4G verbinding sneller dan de huidige 3G verbinding?
– Wat moet u doen om een snellere verbinding te krijgen?

✅ Mini-samenvatting
In plaats van een vraag, kun je de koppen afwisselen met een mini-samenvatting van de alinea
– De wijzigingen hebben geen invloed op uw bereikbaarheid
– De nieuwe 4G verbinding 3x sneller dan oude 3G
– Meld u voor 1 april aan voor snellere verbinding

LET OP: tussenkoppen hoeven geen lidwoorden te bevatten en eindigen zonder punt

Omgekeerde piramide mailen

Lees hier meer over lezersgericht schrijven met de Omgekeerde Piramide

 

7. Formuleer de boodschappen helder

Je weet wat je de klant wel en niet kunt vertellen. Formuleer de boodschappen helder.

Hoe doe je dat? Eigenlijk is het heel eenvoudig.

Je zorgt dat de boodschappen:

  • kort zijn (gemiddeld niet langer dan 10 woorden);
  • allemaal dezelfde vorm hebben; 
  • beginnen met het onderwerp.

Heb je 3 boodschappen in een mail? Dan schrijf je dus 3 zinnen.

Kies voor bekende, concrete woorden

Dit is vaak het aller moeilijkst! Je hebt nu eenmaal de neiging om abstract en ingewikkeld te schrijven. Zorg dat de taal nooit een handicap voor de lezer wordt. De inhoud is vaak al moeilijk genoeg.

Toets eventueel je woorden op ishetb1.nl

8. Denk vanuit de lezer

Informatie, tips en regeltjes

Verplaats je steeds in de lezer: welke informatie zou ik zelf (nog meer) willen krijgen? Schrijf niet vanuit regeltjes maar vanuit de klant. Kies voor positieve bewoordingen.

Extra informatie:

  • Bij dit gesprek is mevrouw Jansen aanwezig. [Waarom?]
    Zij weet alles over beveiligen tegen cyberaanvallen.
  • Je kunt het beste bellen met Erica van den Broek. [Hoe vind ik haar]
    Je kunt haar bereiken via telefoonnummer…


Zet regels niet vooraan
Niet zo:
Artikel X van het regelement bepaalt dat men, om in aanmerking te komen voor een gratis upgrade, de afgelopen tien jaar onafgebroken lid moet zijn geweest.

Dit kan zo:
Wil je in aanmerking komen voor een gratis upgrade? Dat is mogelijk als je tien jaar onafgebroken lid bent geweest. Dit is bepaald in artikel X van het reglement.

9. Wees proactief (leef je in)

Je wilt servicegericht zijn, dat betekent dat je meedenkt met de klant. Meedenken, vooruitdenken, inleven in de situatie van de klant.

Wat zijn de consequenties voor de klant? Je communicatie is dus proactief en niet reactief.

Dit laat je terugkomen in teksten door te kiezen voor woorden die hierbij aansluiten. Denk hierbij aan woorden als: voorkomen, meedenken, zorgen voor, beschermen, zekerheid geven, met elkaar, graag, natuurlijk en veilig.

Voorbeelden van positieve en ‘helpende’ zinnen:
– Natuurlijk help ik je graag.
– Zo heb jij geen omkijken naar…
– Ik zorg ervoor dat…
– Hiermee voorkom je…
– We ondersteunen je in…
– Samen met jou zorg ik dat je…
– Dat is een veilig gevoel.

10. Als je de lezer moet overtuigen: AIDA

Iemand overtuigen is iemand in beweging krijgen: AIDA formule

✅ door op te vallen

✅ door interesse te wekken

✅ door verlangen op te wekken

✅ door actie makkelijk te maken

AIDA

A = Attention

I = Interest

D = Desire

A = Action

Voorbeeld:

Beste collega,

A. Afleiding.
Zero focus.
Volle mailbox.
I. Zijn dit de woorden die je te binnenschieten als je denkt aan jouw werk? Staat mail beantwoorden voor jou gelijk aan nóg meer mail in je inbox? Denk je aan ontevreden klanten? Heb je het gevoel dat je werk nóóit klaar is? Dan heb je waarschijnlijk geen zin om ook nog te lézen over e-mailen!
D. Stel je voor dat je in 1 ochtend leert hoe je snel klantgerichte mailtjes schrijft
Dat je samen met je collega’s mag meebeslissen welke veranderingen nodig zijn om effectiever te mailen. Dat jullie leren om op dezelfde manier met e-mail om te gaan waardoor de communicatie soepeler verloopt en er minder fouten worden gemaakt.
Wil je minder werkdruk en meer meer plezier ervaren tijdens je werk?
Problemen sneller oplossen en minder klachten. Minder bezig zijn met brandjes blussen en vaker complimenten krijgen van klanten omdat ze zich begrepen voelen?  Zou je dat willen?
A. Dan moet je je aanmelden voor de Training Klantgericht en Effectief E-mailen
Ook als je denkt dat je het niet nodig hebt, is het slim om samen aan de slag te gaan. Daardoor wordt de communicatie niet alleen beter, jullie laten straks een mooi visitekaartje na bij de klanten.
Bovendien wordt het een gezellige dag, even lekker weg van je bureau
Leuk om je te ontmoeten en ik hoop dat jij effectief mailen net zo belangrijk vindt als ik. Ik hoop dat je erbij bent!
 
Details Training Klantgericht en Effectief E-mailen
Deelname is gratis
Datum: 17 april 2025
Tijd: van 10:00 tot 12:30 uur
Aansluitend krijgen jullie een heerlijke lunch aangeboden van CNV
Inclusief koffie, thee, water.
Meld je aan vóór 28 januari 2025.
AANMELDEN

 

 

11. Als je niet alle vragen zelf kunt beantwoorden

Soms stellen klanten meerdere vragen in één keer en kun je niet alle vragen zelf beantwoorden. Of niet meteen.
Beantwoord dan de lezer, zoals je normaal gesproken ook doet en voeg een duidelijke tussenkop toe:

Ik kan niet al uw vragen beantwoorden
Uw vraag over [onderwerp] kan ik helaas niet zelf beantwoorden. Daarom heb ik die vraag doorgestuurd aan mijn collega [naam]. Hij/zij zal deze vraag in behandeling nemen. Dit kan [aantal] dagen duren. Heeft u vragen aan [naam]? dan kunt u een mail sturen naar [naam]@net.nl of bellen naar 06-02020202.

Stem intern af hoe jullie met dit soort communicatie omgaan.

12. Afsluiten: terugblikken of vooruitkijken

Vaak heb je een standaard eindparagraaf. Let er wel op dat deze aansluit bij de toon van de rest van de mail.

Let erop:

  • Zorg dat er altijd mogelijkheid is om vragen te stellen
  • Vat de inhoud van de brief nog een keer in een zin samen: ‘In deze brief heb ik u laten zien waarom…’
  • Of blik vooruit: ‘Zodra alle gegevens binnen zijn, krijgt u van ons een mailtje..’

13. Zorg dat de details kloppen

  • Controleer je tekst op feiten en details
  • Check de spelling in Word
  • Vraag een tegenlezer
  • Schrap alle woorden die er overbodig in staan (schrap alle overbodige woorden)

14. Benader de lezer persoonlijk

Door ik en wij te gebruiken
Vaak worden brieven vanaf het begin in de wij-vorm geschreven.

Bijvoorbeeld:
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw brief
Hierbij komen wij terug op uw schrijven van

Deze zinnen komen veel persoonlijker over wanneer je de ik-vorm gebruikt. Waarom? Omdat jij de brief of mail schrijft! Bovendien spreek je ook niet een heel bedrijf maar één persoon aan.

Hoe dan wel? Een voorbeeld:

Je brief van 1 december heb ik ontvangen.
Gaat het om een beslissing of actie vanuit de organisatie, dan gebruik je wij:
Wij hebben besloten dat jouw abonnement vervalt.

Je kunt ik en wij dus door elkaar gebruiken! Kijk maar:

In deze brief laat ik u weten dat wij uw bewijs van betaling nog niet hebben ontvangen. Zorg er bovendien voor dat er overeenstemming is binnen de organisatie of er in de communicatie wel of niet wordt getutoyeerd.

Als je kunt kiezen, gaat de voorkeur altijd uit naar schrijven vanuit de lezer: 
✅ Jij krijgt van ons een nieuwe iPad
❌ Wij geven je een nieuwe iPad

15. Zakelijk maar niet stijfjes: spreektaal

Veel mensen gebruiken moeilijke woorden in hun teksten omdat ze bang zijn anders niet professioneel over te komen. Maar je brief wordt echt niet professioneler door het gebruik van lange zinnen en ‘ouderwetse’ woorden. Je wil dat de lezer je in een keer begrijpt en niet onnodig afstand scheppen.

Lange zinnen zijn moeilijk te volgen en roepen weerstand op. Lees hier hoe je zinnen leesbaar maakt.

Gebruik spreektaal

  • Thans >>> Nu, op dit moment
  • Als >>> gevolg van Door
  • Mede >>> Ook, onder andere,
  • Alsmede >>>  En ook, evenals
  • Ten behoeve van >>> Om, voor,
  • Met behulp van >>> Met, door
  • Ten aanzien van >>>  Over
  • Aan de hand van >>>  Met, door

Maak jij je vaak schuldig aan dit soort ouderwets taalgebruik als je schrijft? Foei. Leer het af en download de handige bijlage met complete synoniemenlijst.

16. Schrijf één boodschap per zin

Houd de zinnen kort.

Dit lijkt een vanzelfsprekendheid. Toch gaat het nog vaak mis. Daarom zeg ik: maak zinnen niet langer dan 15 woorden. Let op: dit is een richtlijn. Natuurlijk kan er af en toe een lange zin in je brieven voorkomen, maar zorg ervoor dat er geen drie achter elkaar in je mails te vinden zijn.

Tips voor korte zinnen:

  • Begin met de belangrijkste informatie.
  • Zet een punt bij ‘en’ of bij de komma.
  • Maak gebruik van opsommingen.

Dus niet:
Als je vragen hebt over de inhoud van deze brief, dan kun je deze, omdat het over financiële zaken gaat, uitsluitend schriftelijk aan ons voorleggen.

Maar:
Heb je vragen over deze brief? Dan kun je deze schriftelijk aan ons stellen. Telefonisch is helaas niet mogelijk, omdat het over financiële zaken gaat.

Een handig trucje hiervoor is een vraag stellen en hem zelf beantwoorden, zoals ik het voorbeeld hierboven.

17. Maak een opsomming als het kan

Als een opsomming uit meer dan twee onderdelen bestaat, kun je deze het beste onder elkaar zetten. Dit geeft de lezer meteen overzicht.

Dus liever niet zo: Het blijkt dat uw cliënt onder verschillende namen bij ons is aangemeld. Ik heb ten onrechte relatienummers van uw cliënt per ingangsdatum beëindigd, de voorschotnota op nihil gezet en de cliënt een correctiefactuur gestuurd.

Maar zo: Uw cliënt is bij ons onder verschillende namen aangemeld. Daarom heb ik het volgende gedaan:

  • de verkeerde relatienummers van uw cliënt stopgezet per [datum];
  • de voorschotnota op nul gezet;
  • uw cliënt een correctiefactuur gestuurd.

18. Zet passieve zinnen om in actieve zinnen

Je hebt actief en passief taalgebruik. Veel mensen gebruiken de hulpwerkwoorden worden, kunnen, zullen, moeten, gevolgd door een voltooid deelwoord (bijvoorbeeld ‘hebben… gedaan’ = deden).

Zie hieronder het verschil:

  • Passief: De kinderen zullen door mij aangekleed worden.
  • Actief: Ik kleed de kinderen aan.
  • Passief: Normaal zou ik zoiets nooit hebben gedaan.
  • Actief: Normaal doe ik zoiets niet.
  • Passief: Aan kinderen met dyslexie zal extra aandacht worden besteed.
  • Actief: Kinderen met dyslexie krijgen extra aandacht.

Passief taalgebruik klinkt afstandelijker. Actief taalgebruik leest vlotter en kost minder concentratie.

⇨ Wil je je tekst controleren op passief taalgebruik? Doorzoek je Word-document dan op worden, kunnen, zullen, moeten, hebben. Je hoeft overigens niet altijd alle zinnen actief te maken.

Zullen en zal

Het hulpwerkwoord zullen zou verboden moeten worden. Kijk maar eens in de correspondentie die je op je bureau hebt liggen. Meestal blijkt uit de context van een zin dat iets in de toekomst gaat gebeuren en dat maakt zullen eigenlijk altijd overbodig.

Dus niet:
Deze applicatie zal binnenkort ook voor u beschikbaar gemaakt worden.

Maar:
Wij maken deze applicatie binnenkort voor u beschikbaar.

 

19. Gebruik hyperlinks voor meer info en moeilijke begrippen

Vaak weten we zelf zo veel van een onderwerp dat we geneigd zijn de lezer te overspoelen met informatie. Blijf bij je kernboodschap en je doel. Maak gebruik van hyperlinks naar aanvullende informatie of om moeilijke begrippen te verduidelijken.

20. Afkortingen? Liever niet.

Afkortingen in een brief of mail suggereren haast en kunnen voor onduidelijkheid en vertraging zorgen. Enig idee hoeveel betekenissen t.g.v. heeft?

Gebruik afkortingen dus zo min mogelijk óf schrijf het woord eerst een keer voluit met de afkorting er tussen haakjes achter.
Alternatieven voor bepaalde afkortingen:
m.b.t.                          over
t.a.v.                           voor
t.g.v.                           vanwege/door
m.b.v.                         met
a.d.h.v.                       met/vervolgens

❌ Je begrijpt dat je je brief of mail echt never-ever afsluit met: mvg, mvrg of mvrgr

 

21. Controleer of je tekst geschikt is voor de doelgroep/lezer

Wees je bewust van het taalniveau van de lezer. Is de lezer een onbekende? Probeer dan zo veel mogelijk in taalniveau B1 te schrijven.

  • Houd de zinnen kort. Zet vaker een punt als er ‘en’ of een komma staat.
  • Maak gebruik van opsommingen
  • Kies bekende en concrete woorden zonder dubbele betekenis.
  • Als je twijfelt over een woord, kijk dan naar een alternatief op synoniemen.net of controleer het woord op ishetb1.nl

22. Hou de controle en vertel over de procedure

Het liefst wil je natuurlijk dat je niet op en neer hoeft te mailen met een lezer. Dat doe je door duidelijk te communiceren maar ook door de procedure in je mail te bespreken:

  • Wat moet de lezer wel/niet doen en wanneer?
  • Geef aan als de lezer niets hoeft te doen?
  • Via welke kanalen kan de lezer reageren?
  • Verloopt het proces in stappen? Maak er dan een stappenplan van; lezers zijn er dol op.

Bedenk hoe je extra (onnodige) contactmomenten kunt voorkomen door compleet te zijn met je informatie.

23. Schrijf volledige hyperlinks en niet 'klik hier'

Het grote voordeel van digitale teksten is, dat je er hyperlinks in kunt zetten. Hyperlinks zijn handig voor:

❌ Niet zo

  • Achtergrond informatie
  • Meer uitleg
  • Verdieping
  • Google Maps
  • PDF’s die je kunt downloaden
  • Etc.

Je zou bovenstaande topics allemaal deze hyperlink kunnen geven:  Klik hier

Doe dat niet!

Neem de moeite om een goede hyperlink te schrijven zodat de lezer precies weet wat hij kan verwachten als hij klik.

✅ Maar zo

  • Achtergrond informatie
    Je kunt hier meer achtergrond informatie vinden over Amerikaanse Katachtigen
  • Meer uitleg
    Als je meer over dit onderwerp wil weten, lees dan het artikel Europese korthaar katten in de jungle
  • Verdieping
    Vind je dit een interessant onderwerp? Meld je dan aan voor de Bijeenkomst voor kattenliefhebbers
  • Google Maps
    Ons adres is: Kattenstraatje 66 in Bakland
  • PDF’s die je kunt downloaden
    Download de pdf met meer informatie over katten in een wereld met hondenliefhebbers
  • Etc.

 

 

 

24. Linkjes naar websites met taaltips *ONMISBAAR*

Slechte teksten kosten geld

Heb je vragen over een tekst?

Wil je nóg beter leren schrijven?

Misschien is 1-op-1 schrijfcoaching dan iets voor jou.

Boek Opposites AttractLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract

Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!