Deze week rondde ik mijn opleiding tot wandelcoach af. Een praktijkgerichte opleiding die de coaches óók helpt met de marketing van hun coachbedrijf. Nou wil ik niet zeggen dat ik tijdens deze lessen zit te gapen maar ik realiseer me wel weer dat contentmarketing voor mij gesneden koek is maar voor de meeste ondernemers een ondoorgrondelijk iets is.
Contentmarketing: een snel woord voor het aantrekken van bezoekers door slimme content op je website. Alle deelnemers van de opleiding zijn druk bezig met het optuigen van hun website, met het bedenken van hun marketingboodschap en schrijven van webteksten. De grote vraag is: hoe zorg ik dat ik bezoekers naar mijn (nieuwe) website krijg?
Als ik zeg dat het geen rocket science is, zie ik hier iemand opgelucht ademhalen. Door de manier waarop je content (blog, tweet of video) op je website plaatst, wordt de kans groter dat je gemakkelijker vindbaar bent en dus meer bezoekers krijgt. Hoe? Dat leg ik je uit aan de hand van praktische tips.
Content is een mooi woord voor inhoud. De inhoud van jouw website bepaalt of je aantrekkelijk bent voor o.a. zoekmachines als Google. Mensen die informatie zoeken via een zoekmachine, maken altijd gebruik van bepaalde zoekwoorden, zogenaamde keywords. Het zou toch fijn zijn als ze bij jouw website uitkomen en niet bij die van de concurrent?
Hoe je jouw content inzet, noem je search engine optimization (SEO). Als je dit op een goede manier doet, zal de zoekmachine aan de hand van de ingevoerde keywords sneller jouw website naar voren laten komen. Hier zit een heel ingewikkelde strategie achter, maar jij kunt alvast beginnen met een paar slimme foefjes.
Tip 1: Do’s en don’ts in je tekst
- Gebruik keywords in je geschreven tekst, hier zijn zoekmachines gek op. Dat zijn zoek- of trefwoorden die voor jou post belangrijk zijn. Let op: prop je tekst niet vol met deze woorden. Eén of twee per blogpost is genoeg. Gebruik ze ook in de headers, de koppen van je alinea’s.
- Zoekmachines houden van lange teksten. Schijf dus minimaal 400 woorden. Maak het niet te lang, want dat kan bezoekers afschrikken. Die hebben geen tijd voor lange lappen tekst.
- Maak belangrijke woorden en zinsdelen vetgedrukt. Ook hier smult een zoekmachine van.
- Schrijf actieve zinnen. Niet: de tafel wordt gemaakt door de timmerman, wel: de timmerman maakt de tafel.
- Maak gebruik van headings. Je titel schrijf je in H1 en tussenkopjes in H2 en H3. Zoekmachines zijn hier verzot op.
- Link in je blog naar eerdere berichten of relevante (externe) links.
Download de Gratis Praktische Schrijfwijzer; hier vind je helder en duidelijk de allerbelangrijkste regels voor schrijven voor het web.
Tip 2: Schrijf met regelmaat
Post met enige regelmaat. Hoe vaker je iets online zet, hoe groter de kans is dat je in de picture komt bij een zoekmachine en je doelgroep. Je zult het niet meteen merken, maar als je dit enige maanden volhoudt, zul je zien dat de bezoekersaantallen oplopen. Begin met minimaal één keer in de week.
Tip 3: Gebruik metatags
Nog zo’n woord: metatags. Dit zijn woorden en zinnen die, soms onzichtbaar, meer informatie geven over je website. Je kunt er een beschrijving geven van je blogpost of een omschrijving van je titel. Een keyword bijvoorbeeld, is ook een metatag. Als je een WordPress website hebt (en dat raad ik je aan!) dan kun je de gratis plug-in van Yoast downloaden. Deze plug-in laat je op simpele manier zien of je genoeg keywords gebruikt en of de metatags goed zijn. Doen!
Tip 4: Beeldmateriaal
Zoekmachines – maar vooral mensen– smullen van beeldmateriaal. Afbeeldingen, video’s, infographics, ze helpen mee je website beter vindbaar te maken op het web. Doe dit altijd in combinatie met tekst. Omdat de zoekmachines afbeeldingen niet kunnen ‘zien’, moet je ze altijd een relevante naam geven. De naam leest de zoekmachine namelijk wel.
Duizelt het al? Snap je nog niks van keywords, metatags, infographics en headings? Het is ook best ingewikkeld en jij hebt vast andere kwaliteiten 😉
Contentmarketing is een tijdrovende en lastige strategie waarmee je op den duur kunt scoren. Het is de moeite waard om hier vanaf het begin mee te beginnen. Mijn advies? Ga bloggen over zaken die jouw (toekomstige) klant interessant vindt. Zo komt hij of zij via een zoekvraag in Google bij jouw antwoord terecht!
Je kunt ook verwegen om je strategie een boost te geven door een contentmarketing bureau in te schakelen voor linkbuilding. Zij kunnen je helpen met waardevolle links die naar je website verwijzen. Omdat Google gek is op linkjes (hieruit bestaat immers het gehele www), zal je website hierdoor ook hoger gaan scoren in zoekmachines.
Heb je hier geen tijd voor of is het gewoon niet jouw ding? Je kunt mij inhuren als schrijfcoach of ik redigeer je blogs voor jou. Dan hoef je alleen nog maar een publicatiedatum te zoeken!
Lotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract
Ik schreef honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.
Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 13+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!