Een paar dagen geleden lag ik bij de fysiotherapeut te genieten van een keiharde massage, toen hij vroeg wat ik eigenlijk deed. Nou is het al niet gemakkelijke praten als je met je hoofd door zo’n gat in de bank naar beneden hangt. Maar als je dan ook nog verkouden bent, komt er helemaal geen verstaanbaar woord uit.

‘Ik schrijf voor internet en social media…’ Ten eerste sloeg mijn antwoord nergens op. Ik had mijn elevatorpitch, mijn marketingboodschap, mijn salestekst moeten opdreunen in plaats van dit onduidelijke gemompel.

Social media, websites en zo

‘Social wattuh?’ vroeg hij en kneep nog wat steviger in mijn onderrug. ‘Social media. Websites en zo.’  ‘Dan zit je zeker ook op Facebook en Twitter? Ik niet hoor, ik snap niet waar mensen de tijd vandaan halen om de hele dag aan dat sociale gedoe te doen.’ Natuurlijk maakte ik de volgende fout door hier niet verder op in te gaan. Netwerken kun je altijd en overal en kan de website van de fysio niet een make-over gebruiken?

Vorige maand maakte ik vol enthousiasme mijn plannen voor 2012 kenbaar: ik wil groter groeien en om dat te bereiken heb ik me ingeschreven voor een programma van Laura Babeliowsky. Ik stroomde over van enthousiasme, borrelde van energie en baalde dat ik niet genoeg tijd had om alvast iets in praktijk te brengen van hetgeen ik tijdens ‘de Reuzensprong’ had geleerd. Ondertussen had zich dankzij de Reuzensprong wel een heel nieuw netwerk ontsproten in mijn timeline. Leuk om al die andere kandidaten te volgen en te zien hoe hun plannen zich ontwikkelen! En nu ben ik:

  • een maand
  • 3000 Tweets
  • 56 e-books
  • 33 nieuwsbrieven

verder en ben geschrokken van het aantal copycats. Er zijn veel manieren om je boodschap overtuigend en krachtig over te brengen. Maar de mensen uit de school van Babeliowsky lijken de volgende regels allemaal klakkeloos te volgen.

De 10 geheimen van social media

  1. Schrijf een blog over jouw expertise met een titel die niets te raden overlaat;
  2. Plaats een link op Twitter naar jouw blog;
  3. Laat bezoekers zich abonneren op je gratis e-zine om je lijst op te bouwen;
  4. Bied een gratis e-boek aan. Noem dit “In 5 stappen naar…” Doe dit met zo’n mooi plaatje van een echt boek;
  5.  Zet een salestekst op je homepage waarin je de pijn benoemt van de klant en de oplossing die jij te bieden hebt. (hoe je dit doet, zeg je er niet bij);
  6. Zet ‘producten’ in de markt. Zorg dat je een high-end product hebt en noem dit je VIP-programma;
  7. Gebruik een WordPress website en doe weinig aan vormgeving;
  8. Twitter zoveel mogelijk blije, gelukkige, creatieve berichten en dank iedereen voor iedere retweet en retweet je bedankje;
  9. Maak een Youtube filmpje waarin je uitlegt wat je doet en zet dit op je website;
  10. Organiseer tele-seminars en webinars.

Tenslotte moet je zoveel mogelijk gebruik maken van lijstjes.Genummerd, met vinkjes, bullit points.

Uiteindelijk gaan alle websites er dus zo uitzien. Wat vind jij? Is deze pagina een verbetering? Of begin ik mijn identiteit langzaam te verliezen?

Ik ben heel benieuwd wat jij belangrijk vindt aan een website. Vind je het belangrijk dat de website de identiteit van de eigenaar uitdraagt? Hoe zorg jij dat jouw website jouw ‘smoel’ heeft?

 

Wist je dat ik ook inspiratiesessies geef?

Bel me voor informatie en aanmelding

06 – 13 59 30 44

Lotty Rothuizen

Online Copywriter en Columnist

Lotty Rothuizen
Eigenaar van Schrijven en Schrappen, online copywriter, blogger en columnist. Lotty heeft haar vakkennis en creativiteit de afgelopen jaren gebruikt om omzet te maken voor haar opdrachtgevers. Geeft deze waardevolle kennis nu ook door.

Schrijft webteksten en blogs in opdracht. Geeft workshops, inspiratiesessies en persoonlijke schrijfcoaching.

06- 13 59 30 44 | [email protected]

 Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW nummer: NL 137187750 B01 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070