Training Duidelijk en lezersgericht schrijven

*OPEN INSCHRIJVING*

Je weet niet goed hoe je moet beginnen.

Je valt in herhaling. Je weet dat het beter kan.

Training met open inschrijving

Direct duidelijk en lezersgericht schrijven

Dagelijks vliegen wereldwijd 347,3 miljard mailtjes door de lucht. Hoe zorg je er dan voor dat jouw mailtje of tekst wordt gelezen?
 
Door direct duidelijk en lezersgericht te schrijven.

Lezersgericht schrijven

Voor de ontvanger is elke mail een extra taak op z’n to-do-lijst erbij. Niet iets om naar uit te kijken. 
Veel informatie die we krijgen, komt ongevraagd. Vergelijk het met het huis-aan-huis-krantje of reclamefolders. Die verdwijnen vaak ongezien de prullenbak in.
 
Een lezer wil maar één ding: zo snel mogelijk weten of de tekst die hij voor zich heeft interessant voor hem is.
 
Is dit voor mij bedoeld?
Moet ik dit nu lezen?
Moet ik iets doen?
Kan dit weg?
 
Hoe sneller hij dat kan beoordelen, hoe beter.
 
Is de tekst een zoekplaatje? Moet de lezer scrollen en zoeken waar het over gaat? Voelt de lezer zich niet aangesproken? Dan is de tekst niet lezersgericht geschreven.

Waarom wil jij direct duidelijk schrijven?

Schrijf je regelmatig informatieve teksten, mails of andere schriftelijke communicatie? Dan doe je dat met een doel voor ogen, zoals:

  • Informeren
  • Overtuigen
  • Beantwoorden
  • Klacht oplossen
  • Vraag stellen
  • Bevestigen

Als je direct duidelijk schrijft, weet je dat jouw boodschap goed en vlot overkomt bij de lezer. Dat betekent dat er minder vragen komen achteraf. 
 
Dat levert jou meer tijd op én tevreden en goed geïnformeerde lezers.

Zo ziet een lezersgerichte tekst eruit

Een lezers gerichte tekst is eigenlijk heel logisch opgebouwd. Door van tevoren een aantal vragen te beantwoorden, zet je eenvoudig een duidelijke structuur op. Dat nodigt uit om door te lezen.

Daarnaast zijn de zinnen kort en de woorden die je gebruikt niet onnodig moeilijk. Dat leest lekker vlot.

Tenslotte staat alle relevante informatie in de tekst, zodat de lezer niet met vragen blijft zitten en weet wat hij wel of niet moet doen.

Wat kun je na de training?

  • Na deze training zet je met gemak een goede tekststructuur op voor je tekst. Schrijven gaat daardoor niet alleen sneller, de teksten zijn ook sneller te lezen (scannen).
  • Je hebt de handvatten om makkelijk leesbare teksten te schrijven. Kort, bondig en met gevoel. 
  • Je herkent ‘verboden’ moeilijke woorden en vertragende zinsconstructies.
  • Je schrijft altijd met de lezer in je achterhoofd.
  • Je kunt altijd terugvallen op diverse handige inspiratielijsten en checklists.
  • Je leert hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. 

 
Kortom: je teksten zijn van betere kwaliteit, leesbaarder en duidelijker. Ze leveren minder vragen op en daardoor ook minder e-mailverkeer en minder klachten.


Ik geef deze cursus 4x per jaar met open inschrijving in Breda.

De volgende workshop is op:

18 oktober 2024 VOL
16 januari 2025

van 10.00 – 16.00 uur

Inclusief: Lesmateriaal, lunch, koffie, thee, lekkers
Zelf meenemen: laptop + oplader, pen en papier

De investering: voor deze waardevolle training bedraagt slechts €259,- voor de hele dag.

Subsidie-alert: Werk je in de creatieve sector? Mogelijk kun je subsidie krijgen voor deze training via werktuigppo.nl. Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Aanmelden: stuur een mailtje naar [email protected]

Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Training met open inschrijving

Direct duidelijk en lezersgericht schrijven

Dagelijks vliegen wereldwijd 347,3 miljard mailtjes door de lucht. Hoe zorg je er dan voor dat jouw mailtje of tekst wordt gelezen?
 
Door direct duidelijk en lezersgericht te schrijven.

Lezersgericht schrijven

Voor de ontvanger is elke mail een extra taak op z’n to-do-lijst erbij. Niet iets om naar uit te kijken. 
Veel informatie die we krijgen, komt ongevraagd. Vergelijk het met het huis-aan-huis-krantje of reclamefolders. Die verdwijnen vaak ongezien de prullenbak in.
 
Een lezer wil maar één ding: zo snel mogelijk weten of de tekst die hij voor zich heeft interessant voor hem is.
 
Is dit voor mij bedoeld?
Moet ik dit nu lezen?
Moet ik iets doen?
Kan dit weg?
 
Hoe sneller hij dat kan beoordelen, hoe beter.
 
Is de tekst een zoekplaatje? Moet de lezer scrollen en zoeken waar het over gaat? Voelt de lezer zich niet aangesproken? Dan is de tekst niet lezersgericht geschreven.

Waarom wil jij direct duidelijk schrijven?

Schrijf je regelmatig informatieve teksten, mails of andere schriftelijke communicatie? Dan doe je dat met een doel voor ogen, zoals:

  • Informeren
  • Overtuigen
  • Beantwoorden
  • Klacht oplossen
  • Vraag stellen
  • Bevestigen

Als je direct duidelijk schrijft, weet je dat jouw boodschap goed en vlot overkomt bij de lezer. Dat betekent dat er minder vragen komen achteraf. 
 
Dat levert jou meer tijd op én tevreden en goed geïnformeerde lezers.

Zo ziet een lezersgerichte tekst eruit

Een lezers gerichte tekst is eigenlijk heel logisch opgebouwd. Door van tevoren een aantal vragen te beantwoorden, zet je eenvoudig een duidelijke structuur op. Dat nodigt uit om door te lezen.

Daarnaast zijn de zinnen kort en de woorden die je gebruikt niet onnodig moeilijk. Dat leest lekker vlot.

Tenslotte staat alle relevante informatie in de tekst, zodat de lezer niet met vragen blijft zitten en weet wat hij wel of niet moet doen.

Wat kun je na de training?

  • Na deze training zet je met gemak een goede tekststructuur op voor je tekst. Schrijven gaat daardoor niet alleen sneller, de teksten zijn ook sneller te lezen (scannen).
  • Je hebt de handvatten om makkelijk leesbare teksten te schrijven. Kort, bondig en met gevoel. 
  • Je herkent ‘verboden’ moeilijke woorden en vertragende zinsconstructies.
  • Je schrijft altijd met de lezer in je achterhoofd.
  • Je kunt altijd terugvallen op diverse handige inspiratielijsten en checklists.
  • Je leert hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. 

 
Kortom: je teksten zijn van betere kwaliteit, leesbaarder en duidelijker. Ze leveren minder vragen op en daardoor ook minder e-mailverkeer en minder klachten.


Ik geef deze cursus 4x per jaar met open inschrijving in Breda.

Datums:
18 januari
18 april
18 juli
18 oktober
van 10.00 – 16.00 uur

Inclusief: Lesmateriaal, lunch, koffie, thee, lekkers
Zelf meenemen: laptop + oplader, pen en papier

De investering: voor deze waardevolle training bedraagt slechts €259,- voor de hele dag.

Subsidie-alert: Werk je in de creatieve sector? Mogelijk kun je subsidie krijgen voor deze training via werktuigppo.nl. Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Aanmelden: stuur een mailtje naar [email protected]

Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

AANMELDEN

Meld je aan met een mailtje: [email protected]. Vermeld in de mail alsjeblieft:

Je voor- en achternaam

Gegevens voor op de factuur

Na ontvangst krijg je van mij persoonlijk bericht.

Leuk om je te ontmoeten🤍

Niet helemaal wat je zocht? Kijk dan eens bij de andere schrijftrainingen!

Ik heb vandaag direct mijn eerste blog geschreven;-). Dank je wel Lotty voor je ongedwongen no nonsens begeleiding. Het smaakt naar meer.

Debora Bakker

Adviseur, trainer, coach

Geweldig hoe Lotty de creativiteit bij een team laat ontwaken. Sturen waar nodig, maar vooral zelf laten ontdekken en leren. Wij hebben een mooie start weten te maken met creatief schrijven

Astrid Brouwers

Directie, De Typetuin

Wat een toffe workshop hebben we gehad! Boordevol tips en suggesties, waarmee je echt vooruit kan. Niet alleen theorie, maar ook erg praktijkgericht. Je ziet jezelf verbeteren.

Erwin Roks

SEO Specialist, Slaaploods

Ik schrijf nu een stuk zelfverzekerder, sneller en met meer plezier. En wat ik ook heel waardevol vind, ik ga veel bewuster met onze taal om.

Moniek Martens

Eigenaar, Footlogics

Je niet eerst af te vragen of iets wel kan, maar meer out of the box te denken. Lotty geeft scherpe feedback en schrapt al het wollig taalgebruik of onechtheid eruit.

Heidi Blaauw

Woorddienstbegeleider, In het Hart

Inspirerende vrouw die je laat nadenken. Bedankt voor deinteressante training Lotty!

Anemieke Schuffelen

Communicatiemedewerker, Johan Cruyff Foundation

Lotty weet tijdens de training een sfeer neer te zetten waarinmensen de ruimte en inspiratie vinden om creatief los te gaan enzichzelf verbazen. Met alle tips & tools kunnen wij als teamverder bouwen. Bedankt voor een toptraining!

Karin van der Maarel-Sonneveld

Communicatiemanager, NVKL

Ik heb zelfs zin om nieuwsbrieven te schrijven terwijl dit voorheen een martelgang voor mij was.
Schrijven en Schrappen: DOEN!

Sandra Ottens

Marketing en Communicatie, Proserve

Waarom zou ik me aanmelden voor een schrijftraining?

Je bent niet voor niets op mijn website beland, dus volgens mij weet je het antwoord wel 😉
Als jij en je collega’s allemaal regelmatig zakelijk teksten schrijven, dan kan het haast niet anders dan dat iedereen dat op zijn eigen manier aanpakt. Iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl en voorkeurswoorden.

Dat is niet fout, maar voor een bedrijf is het belangrijk dat de communicatie herkenbaar is. Dat de teksten zakelijk, maar ook vriendelijk geschreven zijn.

Bovendien doen de meeste mensen langer over hun teksten dan nodig is. Als je weet hoe je een schrijfplan maakt. Dus waarom? Het levert je betere teksten, tijd en rust op.

Wat is inbegrepen?

Jullie krijgen van mij exclusief cursusmateriaal. Dat zijn materialen waar ik zelf als pro ook nog steeds gebruik van maak. Dit zijn naslagwerken, inspiratielijsten en templates.

Na afloop krijg je een certificaat van deelname.

Welk niveau is de training?

De meeste deelnemers hebben hbo+ niveau. Maar dat zegt niets. Ook mensen met een lagere opleiding kunnen prima deelnemen. Het grappige is dat je tijdens de training juist geen ingewikkelde taal gebruikt!

We weten niet zo goed welke teksten we zouden moeten verbeteren.

Geen probleem. Tijdens de intake bespreken we dat allemaal en ik zal om voorbeelden vragen. Ik pik de teksten er zo uit, die een make-over nodig hebben.

Ik heb dyslexie, is de training dan wel geschikt voor mij?

Jazeker! Al heel wat mensen met dyslexie hebben de training zonder probleem gevolgd. Tijdens deze schrijftraining let ik niet op spelling. Het draait voor een groot deel om creativiteit, inbeelden en verbanden herkennen. Late mensen met dyslexie daar nou juist goed in zijn!

Hoe gaan we verder na de schrijftraining? Is er een vervolg?

Tijdens een schrijftraining vallen er een heleboel kwartjes. Als je het eenmaal ziet, kun je het niet meer niet zien. Maar je krijgt best veel informatie en anders schrijven kost tijd, het is in feite een gedragsverandering.

Er zijn diverse opvolgmogelijkheden:

  • Een terugkomdag waarin iedereen een eigen stuk inbrengt
  • Een 1-op-1 sessie voor medewerkers die vaak schrijven en meer verdieping willen
  • Samenstellen van een schrijfhandboek helemaal gericht op jullie bedrijf
  • Je kunt mij inhuren als tijdelijke redacteur

Kun jij een tijdje met ons meelopen als ‘hoofdredacteur’?

Dat is zeker mogelijk. Bedrijven doen dit als er een periode aankomt waarin er veel geschreven en gepubliceerd moet worden. Jullie schrijven de teksten die je moet schrijven en ik geef feedback en/of redigeer. Ik hou de structuur en het grote geheel in de gaten.

Als ik op deze manier een tijdje meeloop, geeft dat ontzettend veel rust want jullie kunnen je concentreren op de inhoud en ik check of doe de rest!

Onze branche is gewoon saai. Kun je dan wel creatieve teksten schrijven?

Misschien is de uitdaging in het begin wat groter maar dat kan absoluut. Voor elke doelgroep kun je duidelijke, lezersvriendelijke teksten schrijven. Ik neem de uitdaging aan!

Geef je ook trainingen op open inschrijving?

Ja en nee. In principe richt ik me op bedrijven. Puur omdat trainingen op open inschrijving voor mij erg lastig zijn om ‘vol’ te krijgen. Wat je wel kunt doen: mij een mailtjes sturen en dan zet ik je op een lijst van geïnteresseerden (vrijblijvend). Zijn er genoeg aanmeldingen? Dan prikken we een datum.

Je mag ook zelf een clubje mensen verzamelen. Je moet dan minimaal met 3 personen zijn.

Don't be shy!

Bel me gerust zodat ik je vragen kan beantwoorden: 06-13 59 30 44.

Boek Opposites AttractLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract

Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!

 

Banner logo's