Ik kom niet uit het bedrijfsleven, daarom vind ik het altijd leuk om te horen hoe het er daaraantoe gaat. Al die functies die er bestaan, het gebruik van jargon en de hiërarchie…

Zo was onboarding een nieuw begrip voor mij, totdat ik gevraagd werd de teksten voor een onboarding programma te schrijven.

Wat mij opviel: werkelijk óveral wordt aan gedacht om de nieuwe werknemer in te wijden en thuis te laten voelen. Het is natuurlijk de bedoeling dat ‘alle neuzen dezelfde kant opstaan’ binnen de organisatie.

Maar waar niet aan wordt gedacht: de nieuwe medewerker te leren wat de taal is van het bedrijf. De herkenbare tone of voice die door de hele organisatie moet klinken. Onmisbaar als je als bedrijf klantvriendelijk wil zijn en in je communicatie wil uitstralen waar jullie voor staan.

Wil je eenheid in de (schriftelijke) communicatie binnen je bedrijf?
Dan is een schrijftraining de beste manier om medewerkers te leren om dezelfde schrijfstijl te hanteren in plaats van allemaal maar wat aan te rommelen. Afspraken worden vastgelegd in een schrijfwijzer. Hierin komen de richtlijnen te staan qua huisstijl, taal- en beeldgebruik.

En de nieuwe medewerkers? Die worden ook bijgespijkerd tijdens de onboarding periode.
Ik ben voor 🙋🏽‍♀️

Lee hier meer over de Schrijftraining Incompany en Schrijftraining Open Inschrijving