Nederlands is een rijke taal en kent ongeveer 250.000 woorden. Om je een idee te geven: de ‘gemiddelde’ Nederlander kent zo’n 23.000 woorden.

Een laagopgeleide Nederlander kent er niet meer dan 20.000. Dan zijn er natuurlijk veel mensen die hier niet geboren zijn en een veel kleinere woordenschat hebben: tussen de 3.000 en 12.000 woorden.

Tenslotte zijn er nog de slimmeriken onder ons, zij kennen gemiddeld wel 60.000 tot 80.000 woorden.

Hoe meer woorden je kent des te begrijpelijker je kunt communiceren. Een complex begrip kan in één woord worden samengevat. Ook kun je je veel genuanceerder uitdrukken. Gelukkig is het niet noodzakelijk om 80.000 woorden te kennen en kom je met 20.000 woorden ook een heel eind.

Taalgebruik dat de meeste mensen in Nederland begrijpen, wordt aangeduid met Taalniveau B1. Dat is ook het niveau dat verzekeraars en gemeentes meestal hanteren om begrijpelijk te communiceren. En wie wel eens gewone verzekeringsvoorwaarden heeft gelezen, begrijpt wel waarom. Op B1-niveau maak je gebruik van concrete woorden en kortere zinnen.

B1 wordt weleens oneerbiedig Jip-en-Janneke taal genoemd en dat is niet terecht. Het suggereert dat het om kinderachtige teksten gaat, terwijl B1 juist wordt gebruikt om moeilijke teksten met gecompliceerde inhoud, toegankelijk te maken voor een groot lezerspubliek.

Het is goed om te weten dat óók hoger opgeleiden het prettig vinden om toegankelijke taal te lezen en tekst sneller in zich opnemen als deze veel gebruikte woorden bevat.

Dus waarom gebruiken mensen juist als ze gaan schrijven vaak zulke moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen?

Wat denk jij?

Slechte teksten kosten geld

Stel je voor dat jij en je collega’s allemaal beter kunnen schrijven. Sneller. Effectiever.

Dat het hele team dezelfde schrijfstijl aanhoudt…

Iedereen kan beter leren schrijven en ik leer het jullie in 1 dag.

Boek Opposites AttractLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract

Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!