Het is zó verleidelijk: je weet heel veel van een onderwerp af en je kunt er úren over vertellen.
En dat doe je dan ook, tot ergernis van je omgeving, die al snel de draad kwijtraakt.

Of gewoon niet geïnteresseerd is.
Gaap!
Als jij eenmaal op dreef bent, vind je dat je alles tot in detail moet vertellen… HO STOP!

Je moet wel een enorme plaat voor je kop hebben, als je niet doorhebt dat de luisteraar inmiddels is afgehaakt. En anders weet je nu waarom ze de volgende keer dat ze jou spotten, met een grote boog om je heen lopen.

Voor lezers is het niet anders, alleen zie jij de lezer niet en dat maakt het afhaakrisico nóg groter. Hoe tackle je dit probleem?

Hak je informatie in hapklare brokken. Dat betekent dat je maar over één onderwerp per keer schrijft. Eén. Niet tien.

En dat ene onderwerp hak je weer een kleinere hapjes, de alinea’s. Boven de alinea’s een duidelijke tussenkop. Et voilà: zo ontstaat een soort menukaart waaruit de lezer zelf wel bepaalt welk hapje hij wel of niet neemt.

En al die andere onderwerpen? Daarmee doe je hetzelfde. Zo overvoer je de lezer niet maar moedig je hem aan nóg een hapje te nemen als het heeft gesmaakt.

Bon appetit!

Slechte teksten kosten geld

Stel je voor dat jij en je collega’s allemaal beter kunnen schrijven. Sneller. Effectiever.

Dat het hele team dezelfde schrijfstijl aanhoudt…

Iedereen kan beter leren schrijven en ik leer het jullie in 1 dag.

Boek Opposites AttractLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching
Auteur van Opposites Attract

Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!