Tutoyeren of niet, wat vind jij?

Mijn moeder van negentig stelde zich altijd aan iedereen voor als ‘Greet’. En je hoefde ook geen ‘u’ tegen haar te zeggen. Ik begrijp best dat de meeste mensen anders zijn opgevoed en daarom zeg ik tegen mensen die (een stuk) ouder zijn dan ik, ook netjes ‘u’ of ik vraag of ik mag tutoyeren. Dat getuigt nog steeds van respect.

Maar hoe doe je dat als je gaat schrijven? Dan weet je vaak niet wie je lezer is.

Veel bedrijven kiezen er uit veiligheid voor om de lezer met ‘u’ aan te spreken, maar dat is geen goed idee. Wie is je doelgroep, wat straalt het bedrijf zelf uit? Hoe zou het klinken als Apple ging vousvoyeren?

Ik gaf laatste een training bij de communicatiemedewerkers van kinderdagverblijven en zij hanteerden altijd ‘u’. Totdat ik vroeg hoe oud de ouders van de kindjes eigenlijk waren? Hoe oud de oudste papa of mama was?

Toen waren ze er snel uit: je, jij en jouw!

Hoe denk jij erover, tutoyeren of niet?

Slechte teksten kosten geld

Stel je voor dat jij en je collega’s allemaal beter kunnen schrijven. Sneller. Effectiever.

Dat het hele team dezelfde schrijfstijl aanhoudt…

Iedereen kan beter leren schrijven en ik leer het jullie in 1 dag.

Lotje 1Lotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching

Ik schreef de honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 11+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!

Iedereen kan beter leren schrijven en ik leer jullie in 1 dag. Nou ja... eigenlijk 2 dagdelen. Creatief, zakelijk, effectief en commercieel. Sneller, leuker, beter!