‘Schrijf jij hier even een stukje over voor op de website?’

Even? Dat ken je!

De komende uren ben je aan het schrijven, aanpassen en doorstrepen…

Toch is het mogelijk om ‘even’ een informatieve tekst te schrijven. Een tekst die doet wat ‘ie moet doen: informeren.

Je leest hier in 7 stappen hoe je dat doet.


 

1.   Wat is het doel?

Welke tekst je ook schrijft, bedenk eerst goed met welk doel je gaat schrijven.

Wil je dat de lezer iets gaat doen na het lezen van de tekst? (Schrijf wervend)
Wil je de lezer helpen door uitleg te geven? (Schrijf informatief)
Wil je begrip tonen voor de situatie waar de lezer in zit? (Schrijf met emotie)

Wil je een persoonlijk verhaal vertellen? (Schrijf beeldend)

Voorbeeld

We pakken er een voorbeeldje bij. Je werkt bij een kinderdagverblijf en de helft van de kleutergroep ligt met griep thuis en één van de leidsters is ook geveld. Tijdens de vergadering met de leidsters, zijn de nieuwe regels besproken omtrent hygiëne. Nu zijn er een aantal punten opgesteld waar de ouders, kinderen en leidsters zich aan dienen te houden om een griepuitbraak te vorkomen.

Het stuk dat je nu gaat schrijven is informatief.


 

2.   Bepaal het onderwerp

Waar moet jouw stuk over gaan? Zorg dat je de kern van het onderwerp vindt en schrijf je stuk uitsluitend over dát onderwerp. Krijg je meteen een reeks ideeën die aansluiten bij dat onderwerp? Maak een lijst en bewaar ze voor later. Voor nu: één onderwerp. Punt uit.

Voorbeeld

In het voorbeeld zou je verschillende onderwerpen kunnen kiezen, afhankelijk van de invalshoek. Bijvoorbeeld:

– Hygiënemaatregelen bij griep
– Gevolgen van de griep op het kinderdagverblijf
– Hoe de griepgolf is ontstaan
– Griepgolf voorkomen

In dit voorbeeld kiezen we ‘Hygiënemaatregelen bij griep’.


 

3.   Voor wie schrijf je?

Je weet waarom je schrijft (informeren) en je hebt het onderwerp waarover je lezer wilt informeren (hygiënemaatregelen bij griep).

Nu wil je weten voor wie jouw tekst is bedoeld. De leidsters, ouders of de kinderen? Je snapt dat het onderwerp hetzelfde kan zijn, maar de informatie die je geeft toch totaal anders is. De lezer bepaalt in feite de inhoud én de toon.

In dit voorbeeld schrijf je voor de ouders.
Zij moeten op de hoogte zijn van de dreigende griepgolf én de aangescherpte hygiënemaatregelen die zij moeten treffen. Dat is jouw boodschap.

Naast de informatie die jij met hen wilt delen, is het vooral zaak om de belangrijkste vragen van de ouders te beantwoorden.


 

4.   Help de lezer

Verplaats je in de lezer en schrijf de vragen op die de ouders kunnen hebben. Lezers stellen doorgaans vragen die beginnen met wie, wat, waar, welke, waarom, wanneer en hoe.

Bedenk ook wat de gevolgen zijn van jouw boodschap.

– Wanneer moet ik mijn kind thuishouden?
– Kan ik mijn kind nog wel brengen?
– Wat zijn de symptomen van deze griep?
– Welke maatregelen kan ik nemen?

Als je de belangrijkste vragen hebt verzameld, zet je jouw uitleg eronder. Maak nu van elke vraag een tussenkopje en het geraamte van een informatieve tekst staat die je snel kunt scannen.


 

5.   Gebruik spreektaal

Sommige mensen schrijven met een hete aardappel in hun mond. Hun vocabulaire past meer bij een persconferentie dan bij een stukje waarin je even wat wilt uitleggen.

Uit onderzoek blijkt dat teksten in spreektaal voor iedereen makkelijker lezen, óók voor hoger opgeleiden. Spreektaal klinkt vertrouwd en vriendelijk.

Als je schrijft in spreektaal, mag je makkelijke woorden gebruiken en wissel je langere en korte zinnen met elkaar af. Je hebt het niet over ‘men’ maar je spreekt de lezer direct aan. Op die manier voelt de lezer zich persoonlijk aangesproken en houdt hij makkelijker zijn aandacht erbij.

De simpelste truc om in spreektaal te schijven? Doe alsof je je moeder aan de telefoon hebt en geef haar de uitleg in je eigen woorden. Schrijf dát op.

Controleer je tekst nog even of er misschien tóch nog een ‘verboden’ woord in je tekst is geslopen. Verboden woorden zijn ouderwetse woorden die het lezen vertragen. Ze zijn makkelijk te vervangen als je gebruik maakt van deze synoniemenlijst.


 

6.   Schrijf een kanjerkop

Is koppen schrijven moeilijk? Dat hangt vooral af van het doel van je tekst.

Voor een informatieve tekst hoef je niet moeilijk te doen. De kop moet meteen duidelijk maken wat je van het artikel kunt verwachten. Dus creatieve woordspelingen kun je vergeten. Het is wel belangrijk dat er een bepaalde mate van urgentie doorklinkt, zodat de lezer zich geroepen voelt om door te lezen.

Een paar voorbeelden:

  1. Hoe je kunt voorkomen dat jouw kind griep krijgt
  2. Hoe we samen een griepgolf bij het KDV kunnen voorkomen
  3. Zó wordt jouw kindje niet aangestoken met het griepvirus
  4. Wat je zelf kunt doen om griep te voorkomen
  5. Hygiënemaatregelen voor ouders om griepgolf bij KDV te voorkomen

Welke kop vind jij het beste passen?

Als copywriter ben ik geneigd pijnpunten te noemen 😇 om de lezer te raken. De derde kop doet dat het beste. Iedere ouder is bang dat haar kind iets overkomt dus zij willen wel weten hoe ze dat kunnen voorkomen.

Tóch kies ik voor de laatste. Deze kop zegt:

– waar de tekst over gaat
– voor wie de tekst is bedoeld
– bevat urgentie door de woorden ‘griepgolf’
– geeft het gevoel van controle, je kunt het immers voorkomen

Wil je meer weten over koppen schrijven? Download dan Kopzorgen en lees hoe je waanzinnige koppen schrijft. Inclusief handige lijsten om het koppenschrijven te oefenen.

Klik op de afbeelding om de infographic te vergroten

Lotty Rothuizen


Creatieve tekstproducties | Training & Coaching

Schrijft (web)teksten met lef en liefde. Geeft workshops, inspiratiesessies en persoonlijke schrijfcoachingLoopt, denkt en schrijft met je mee zodat jij je kan laten horen en zien zoals jij bent.

 

So many ways to say hello!


06- 13 59 30 44 | [email protected] | Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW-id: NL001649116B96 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070