Lees hardop voor:
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
Het gaat niet om mij.
En dan:
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Het gaat om de lezer.
Als je dat heel goed onthoudt en als controlemiddel gebruikt bij het schrijven, dwing je jezelf om je in te leven in de lezer.
Stel je even voor hoe jouw lezer erbij zit als jouw verhaal voorbijkomt.
In de wachtkamer bij de huisarts, wachtend op de uitslag van een soa-test.
Op de kantoor wc met flinke buikkrampen.
Bij een vergadering, terwijl hij even snel z’n mail checkt.
Als hij probeert een deadline te halen.
Je snapt het al, het gaat de lezer op zo’n moment níet om jou. De lezer krijgt pas interesse als hij door jou wordt geraakt – op de een of andere manier.
Als hij denkt: shit (even doortrekken), dit gaat over mij!
Ik herken mezelf, zij weet wat ik nodig heb. Dit moet ik lezen/weten/hebben.
Nog specifieker: het gaat niet om jouw product, oplossing of dienst, het gaat om het probleem van de lezer.
Praat niet over je product, oplossing of dienst maar over het probleem en de behoefte van de lezer.
Het klinkt eenvoudig maar voor de meeste mensen is het lastig om in resultaten te denken in plaats van producten te benoemen.
Iemand die dat jaren geleden op geniale wijze uitlegde, is spreker en auteur Jos Burgers. Jos is een heerlijke verteller en geeft presentaties over marketing en klantvriendelijkheid.
Als je zijn verhaal over boren en gaten hebt gezien, snap je precies wat ik bedoel.
Inleven in de lezer/klant, is dus denken in ‘boren en gaten’.
Een stoel is dan niet meer een stoel, maar…
Na een dag hard werken, kun je eindelijk zitten. Laat je wegzakken in de kussens en voel hoe alle spanning uit je lichaam verdwijnt. Dit is thuiskomen, dit is ontspanning.
Een bed is dan niet meer een bed, maar…
Goed slapen, betekent: uitgerust wakker worden. Je voelt je fit en bent helemaal klaar voor de dag die gaat komen.
Een lamp is dan niet meer een lamp, maar…
Lees ‘s avonds met gemak een goed boek bij goed licht en met een druk op de knop tover je de sfeer om tot sfeervol of… romantisch.
Je ‘verkoopt’ een behoefte of verlangen. Geen product.
Je wil geen kinderoppas, je wil even me-time zonder de kids!
Nu jij
Je kunt hier een lange lijst downloaden om mee te oefenen.
Maak daarna ook zo’n lijst voor jezelf met jouw product, oplossing of dienst en in de andere kolom de behoefte van de klant als zijn probleem is opgelost.
Speel in op de emotie van de klant en gebruik dan ook woorden die daarbij passen. Want de lezer, die denkt echt alleen maar What’s in it for me?
Door beeldend te schrijven, raak je de lezer meer dan wanneer je alleen maar feiten benoemt.
Sta er niet gek van te kijken als je er moeite mee hebt om deze invalshoek te gebruiken. De meeste mensen zijn zo gewend te denken vanuit hun oplossing, product of dienst (stoel/lamp/bed), dat het wel wat oefening vergt om het anders te benaderen.
Maar… het is wel heel leuk om te doen en je kunt je doelgroep natuurlijk ook gewoon vragen wat hun behoefte is. Waar ze naar verlangen.
Heb je de lijst voor je? Neem nu jouw product of dienst onder de loep.
Welk probleem los jij op?
Welk gevoel geeft het als het probleem er niet meer is?
Welk verlangen schuilt er achter jouw oplossing?
Maak een lijst en omschrijf de behoefte beeldend en zintuiglijk. Zorg dat de lezer er ✨een gevoel ✨bij krijgt.
Vond je dit een handige tip en wil je meer schrijftips ontvangen? Vraag dan hier de gratis Praktische Schrijfwijzer aan.