Ik ben niet creatief.
Ik weet niet hoe ik moet beginnen.
Steeds een nieuw onderwerp verzinnen – zucht.
Waar moet ik nou over schrijven?
Alles is al een keer verteld.

Man-o-man, zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit soort uitspraken hoor ik aan de lopende band van cursisten. Met het verzoek om hen weer wat creativiteit in te blazen.

Nou, mooi niet. Ik zet ze lekker zelf aan het werk.

Loop je vast omdat je geen ideeën meer hebt om over te schrijven? Ga dan achterstevoren werken.

Achterstevoren? Inderdaad: begin met het schrijven van een kanjer-kop of top-titel.

Als je een mega goeie titel hebt, wordt je artikel sneller gelezen (met een slechte titel weet je trouwens zeker dat niemand verder leest).
Een goeie titel schud je niet uit je mouw, daar mag je best een tijdje op zwoegen. Dus je schrijft, schrijft en schrijft en schrapt alles weer. Herhaal net zo lang totdat een meesterlijk kop overblijft.

Lezers zijn erg gevoelig voor bepaalde triggers. Bijvoorbeeld voor dingen die handig zijn (tips). Ze willen graag wat de buurman ook heeft (hebben). Ze zijn bang om ziek te worden, iets te missen of iets te verliezen (verlies aversie).

Ik heb een lijst met titels voor jou, die je alleen nog maar hoeft aan te vullen met een onderwerp dat past bij jouw bedrijf, product of dienst.

Dat is niet moeilijk, je moet wél even de slag te pakken krijgen. Je doorzettingsvermogen wordt beloond: grote kans dat je daarna genoeg inspiratie hebt voor een paar nieuwe artikelen.

Het goede nieuws? De titel heb je in elk geval al.

Succes!

Download hier de lijst met top-titels.