Er zijn maar weinig mensen die in één keer een tekst neerzetten en niets meer hoeven te veranderen aan de structuur. Sterker nog; als ik klaar ben, verplaats ik vaak hele blokken tekst naar boven of beneden.

Ons brein vliegt nu eenmaal alle kanten op. Bij een bepaald onderwerp krijg je allerlei nieuwe ideeën, daardoor wordt het nóg lastiger om structuur aan te brengen in je gedachten én je tekst.
Er is een makkelijke manier om bij één onderwerp te blijven en structuur aan te brengen in je tekst.

Tip 1
Als je niet weet hoe je moet beginnen, begin gewoon. Structuur komt later.

Tip 2
De volgende stap: vraag je af wat het doel van je tekst is. Bekijk onderstaande gegevens eens. Stel je voor dat jij een mail moet sturen naar de ouders. Stel dan eerst de kernboodschap of -vraag vast. Beslis welke informatie voor deze mail wel/niet belangrijk is.


Voorbeeld
Iedereen weet dat de directeur (Lianne van Donk) van Basisschool de Gouden Kooi gaat vanaf 3 maart 2023 met zwangerschapsverlof. Ze neemt 2 weken voordat ze is uitgerekend verlof en 12 weken erna.

Tijdens haar verlof neemt de leraar van groep 6 (meneer Jos de Keijzer) haar lessen van groep 8 over. De lessen van meneer Jos worden door een invalkracht verzorgd.

Als de directeur weer gaat werken, wil de school een zelfgemaakt kraamcadeau aanbieden namens de leraren, de kinderen en hun ouders. Gedacht wordt aan een mooi wandkleed van kleine geschilderde lapjes textiel. Elk lapje is door een kind beschilderd. 


De kernboodschap:

✅ Het verzoek aan de ouders om mee te werken aan het kraamcadeau voor de directeur.

Wat de ouders moeten weten (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe)

  • Wat gaan we geven?
  • Wie moet het kleed in elkaar knutselen?
  • Waar moet ik de lapjes inleveren?
  • Wanneer moeten de lapjes worden ingeleverd?
  • Waarom maken we dat kleed?
  • Hoe kan ik me aanmelden?

Heb je deze vragen beantwoord? Dan heb je al zes alinea’s die structuur geven aan je tekst. En het mooie is: de lezer weet wat ‘ie moet weten, de rest heb jij namelijk geschrapt. Een korte en simpele mail waarin snel duidelijk is wat de lezer ermee moet, werkt het best.

Zie jezelf maar als een Geweldige Klantenservice. Je bent vriendelijk, behulpzaam, beantwoord vragen en roept geen nieuwe vragen op.

Bekijk de video hieronder om te zien wat ik ervan heb gebakken.