Tijdens mijn schrijftraining leg ik altijd uit dat je jezelf moet zien als medewerker van de klantenservice, wanneer je een informatieve tekst gaat schrijven. Een goede, fijn, behulpzame medewerker klantenservice.

Ze bestaan.

Iedereen weet dat je je bont en blauw kunt ergeren aan slechte klantenservice.

❌ ‘U heeft het nummer van de klantenservice gebeld. Kies 1 om door te gaan.’

❌ Je wordt met een jengelmuziekje in de wacht gezet.

❌ Ze begrijpen je vraag niet.

❌ Ze sturen je van het kastje naar de muur.

❌ Je wordt niet vriendelijk te woord gestaan.

❌ Je wordt niet doorverbonden maar weggedrukt.

❌ Je wordt doorverbonden naar de verkeerde persoon.

❌ Het probleem wordt niet opgelost.

❌ Er komen alleen maar meer vragen bij.

❌ Je geeft het op en komt hier nooit meer.

Weet je dat het met informatieve teksten precies hetzelfde werkt?
Stel je voor dat jij de allerbeste klantenservice bent die er bestaat. 💯

✨ Dan ben je snel, adequaat, vriendelijk.
✨Je luistert, toont medeleven, vraagt door.
✨Je stelt gerust, komt je belofte na en zorgt dat de klant een goed gevoel overhoudt aan het contact.
✨Vragen worden beantwoord en je zegt dat je altijd voor de klant klaarstaat als er nog andere vragen zijn.

Precies dát wil ik dat jij met je informatieve teksten doet.

Leef je in!

Wees vriendelijk, duidelijk en wijs de weg. Vertel geen mistige verhalen, maar wees concreet.

Zet info op een rijtje en zorg voor linkjes, telefoonnummers en namen als dat handig is. Vermeld duidelijk wat er wordt verwacht en zet datums bij elkaar. En doe eens een stapje extra.

✅ Bijvoorbeeld zo:
Jouw afspraken bij het Dokter Knappie in het Amphia Ziekenhuis

  • 12 november 2025 om 11:10 uur
  • Afdeling plastische chirurgie (route 22 blauw)
  • Doe deze dag geen make-up of crème op het gezicht
  • Lees hier alles over de operatie en nabehandeling van jouw facelift
  • Heb je nog vragen? Jannie Jansen weet alles over jouw behandeling. Je kunt haar bereiken op 06 13 59 30 44

Wil jij ook leren hoe je de allerbeste ‘klantenservice-teksten’ schrijft?

Bel me gerust: 06- 13 59 30 44

‘Met Lotty, heb je een momentje?’ 😂 Neeeeeee!