Tijd om een beetje te spelen. Hieronder vind je voorbeelden van titels waar je wel op moet klikken. Er staan ook zogenaamde ‘lijstjes-titels’ tussen. Mensen zijn dol op lijstjes: lekker overzichtelijk en snel te lezen.

Ik geef je dan wel een handvat maar het is echt een kwestie van veel oefenen. Bedenk steeds veel verschillende titels voor een blog, net zo lang totdat je het een goede titel vindt. En ja, het komt hier echt aan op wat creativiteit.

Vul onderstaande titels aan met jouw eigen product of dienst in je achterhoofd.
(Je kunt de oefeningen koppen schrijven ook even downloaden, wel zo handig:

Wensen, handig en gezondheid

Hoe je…                                                                      in 1 dag

Reken meteen af met…

10 manieren om snel en efficiënt…

Reken verbluffend simpel met je…                 af!

7 manieren om zonder stress…

De snelste manier om….

Snel, makkelijk en goed: zo maak/doe/krijg je…

Hoe je kunt….                                                                 in de helft van de tijd!

Hoe je …                            gebruikt en… (levert op)

In 1 middag verlost van…

Moeiteloos… met… zodat je…

Wil je…? Zoek niet verder!

Vergeet…! Dit is… waar je op hebt gewacht

Dit is de snelste manier om…

Zo wordt je onweerstaanbaar … voor…

Dit zijn de leukste… van…

3 tekenen dat… toe is aan…

 

Geheimen en bewijzen

Eindelijk alles over…

Hoe (bekend persoon) alweer…

Hoe succesvolle mensen…

Handleiding voor…

12 redenen om nu zelf…

……                                           tips van de expert

Als je dit weet, hoef je nooit meer…

3 dingen die je altijd al wilde weten over…

7 geheimen die [doelgroep] moet weten over…

Tips en unieke….

Het beste antwoord op…

Wordt de beste… van… met…

…[experts] maken zich zorgen:

Dit vinden… van…

Deze… weet precies wat het beste moment is om…

Waarom… wel… willen maar niet…

Benieuwd naar… Lees hier hoe…

Deze 3 … hebben alles/niets…

Alsjeblieft, zo doe/maak/krijg je…

Hoe maak/krijg/doe je… ? Een kijkje achter de schermen bij…

Waarom het belangrijk is dat je…

 

Angst, verlies en schaarste

Leugens die….           graag vertellen over….

Help! Ben ik ook…

Waarom je nooit…

3 dingen die niemand mag weten over…

………….                                                    Maak jij deze fouten?

Doe dit nooit met jouw….

Wat niemand weet over…

Ga jij ook steeds de mist in met….

Deze fouten wil jij niet maken als je…

De schokkende waarheid over…

Durf jij… te zijn?

Waarom je vandaag nog… moet doen

Pas op voor…

Ben/heb jij…? Neem dan voor 1 april… en…

Dit mag je absoluut niet vergeten als je…

Problemen waar je tegenaan loopt als je…

Op deze manier hoef je niet bang te zijn dat…

Hoe vond je deze oefening om te doen? Ongemakkelijk? Herkenbaar. De koppen worden snel sensatiebelust en overdreven. Eerlijk gezegd maak ik er zelf zelden gebruik van en misschien moet ik dat vaker doen?

Voor mijn columns verzin ik altijd superkorte titels. Een kernwoord, een uitspraak, de plaats waar het zich afspeelt. Ik hoef het dan ook niet van de zoekmachine te hebben. De onderwerpen hebben immers niks met mijn werk te maken.

Superlatieven en bijvoeglijk naamwoorden

Als ik voor klanten aan de slag ga, vind ik het leuker om de hele rambam die ik hierboven heb beschreven, los te laten en me uit te leven in vrolijke copywriting. Met vrolijke copywriting bedoel ik titels en koppen die speels weergeven waar het over gaat. Zoals de LINDA. doet maar dan wat braver, zoals de VT Wonen of Inspiration magazine van de Bijenkorf. Of IKEA en HEMA.

Ik geef een paar voorbeelden:

Touch me – ontdek de mooiste materialen van dit seizoen
Personal touch – ontdek je eigen stijl
Beauty met karakter
Een wereld aan…
Wie is er bang voor een beetje…?
Rebellie en vakmanschap
Lesje van…
Hard & Zacht (vul hier elke tegenstelling in die bij je tekst past 😉

Creaties met alliteraties (of rijmwoorden 😉

Koppen die lekker klinken en waar je een goed gevoel van krijg, dát vind ik nou leuk. Het goede nieuws is dat het veel makkelijker is dan je denkt met deze simpele tips. (De kop boven deze alinea had dus moeten zijn: 3 tips om moeiteloos vrolijke koppen te schrijven)

Kom op met die tips! Ok, komt ‘ie:

Rijmwoorden
Meestal is het niet zo lastig om een rijmwoord te vinden op een woord dat je in de kop wilt hebben. Inspiratieloos? Kijk dan even op Micks Rijmwoordenboek: https://www.rijmwoordenboek.nl
Speel met je mail
Kleurcontrast in de keukenkast
Doe de pest-test

Marionet van het internet
Zeg maar nee, dan krijg je er twee
Weet wat je eet

Superlatieven
Dit is best een lastige. Enerzijds moet je vooral zuinig zijn met superlatieven. Ze kunnen hetzelfde effect hebben als (te veel) uitroeptekens. Alsof je je eigen woorden kracht moet bijzetten. Toch kunnen superlatieven in koppen erg goed werken. Blijf dan wel weg van de heel erg/beste/meeste etc. Dat mag de lezer zelf bepalen.
Flinke korting op tweede matras
Helder, krachtig en loeihard: de stem van…
Indrukwekkende uitspraken van kleine ondernemer

Korte tijd, groot verlies

Alliteraties
Schrijven en Schrappen is er een. Heerlijk, helder Heineken is iets bekender. Een alliteratie zijn woorden waarvan de eerste letter(greep) op elkaar rijmt. Wie weet waar Willem Wever woont?
Zon, zee en zand
Tien voor Taal
Twee voor Twaalf
Stevig, stoer en stijlvol

De woordenlijst die je wist die ging komen

Om het je echt makkelijk te maken, krijg je van mij een alfabetische woordenlijst met superlatieven en bijvoeglijk naamwoorden waar je keigave koppen schrijft. Kies en combineer!

Lijst superlatieven en bijvoeglijk naamwoorden downloaden

 


Opposites Attract - Lotty RothuizenLotty Rothuizen | Schrijftraining en -coaching

Auteur van Opposites Attract

Ik schreef honderden blogs, webpagina's en SEO-teksten. Copywriting, nieuwsbrieven en social media teksten. Ik schreef over steunzolen, verzekeren en rijlessen. Over meubels, de zorg en de horeca.

Met mijn incompany schrijftraining deel ik mijn kennis en 13+ jaar ervaring om bedrijven te helpen die hun interne en externe communicatie naar een hoger niveau willen tillen. En dat gaat sneller dan je denkt!