Iedere keer als ik een blog heb geschreven, verstuur ik een nieuwsbrief. Ik twitter en zet het op Facebook. En dan begint de onrust. Ik kijk voortdurend naar de statistieken van Mailchimp. Of hij is afgeleverd. Of hij wordt geopend. Of er wordt geklikt. Wie er klikt.
Dit wissel ik af met gluren op ik Google Analytics. Hoeveel bezoekers heb ik gehad vandaag. Hoe komen ze op mijn site. Hoeveel mensen lezen op dit moment mijn blog. Is er iemand die op twitter reageert, iemand die mijn blog retweet?
Helemaal niet cool natuurlijk. Vandaar dat ik het ook aan niemand vertel. Sinds kort loopt het helemaal uit de hand. Ik heb namelijk heel veel afmeldingen. Ineens.
Terwijl mijn vrienden in de kroeg denken dat ik gezellig meedoe aan de vrijdagmiddagborrel, zit ik mezelf gewoon moed in te drinken.
Ieder kwartier ga ik met klotsende oksels even naar de wc. Daar moet ik op de toiletpot gaan staan met mijn iPhone in de lucht gestoken om verbinding te maken. Dames die nodig moeten plassen, trekken ongeduldig aan de deurklink.
Wéér twee afmeldingen. Het maakt me onzeker. Mijn zelfvertrouwen daalt tot het nulpunt en ik durf bijna geen nieuwsbrief te versturen. Als ik ’s avonds thuis ben, barst ik in huilen uit als ik zie dat er maar liefst 147 afmeldingen zijn, waarvan 146 mensen als reden hebben opgegeven dat ze mijn mailings zien als spam.
Ik haal diep adem, droog mijn tranen en besluit te kijken wie dat zijn, die mensen die vinden dat mijn mail gerapporteerd moeten worden! Tot mijn grote verbazing, zijn het allemaal abonnees die zich kort geleden hebben aangemeld.
Moe en verdrietig ga ik naar bed. Middenin de nacht schrik ik wakker en heb ik een helder moment. Ik ben net overgestapt op Mailchimp. Ik laat het even op me inwerken en realiseer me ineens wat ik vorige week heb gedaan…
Omdat Mailchimp een Amerikaans programma is, zijn alle voorgeprogrammeerde teksten in het Engels. Er is wel een automatische vertaling maar die is vergelijkbaar met Google Translate: om te huilen. De Signup Forms bevatten teksten zoals: Sign In, Subscribe Here en Please Confirm Subscribtion.
Nu kun je dit natuurlijk gewoon laten staan omdat de meeste mensen het wel begrijpen, maar het staat een beetje knullig. Bovendien kun je door middel van de functie Translate It je eigen vertaling invullen. Zo kan je er ook nog een persoonlijk tintje aan geven.
Vol goede moed begon ik aan de klus. Elk onderdeel van het aanmeldproces brengt weer een ander formulier met zich mee: van aanmelding en bevestiging en tot slot de afmelding: het Unsubscribe Successful formulier.
Op dit formulier wordt gevraagd waarom de abonnee zich wil uitschrijven en je kunt een keuze maken uit een aantal voorgeprogrammeerde antwoorden. Informatie waar je iets mee zou kunnen. Ik besloot de automatische vertaling aan te passen met antwoorden waar ik iets aan heb.
‘I never signed up’ werd ‘Ik kan me niet herinneren dat ik me heb ingeschreven’.
Van ‘The e-mails are inappropriate’ maakte ik ‘De inhoud interesseert me niet meer’.
Bij het zinnetje ‘The e-mails are spam and should be reported’, moest ik even nadenken. Wat een onzin! Iedereen op mijn lijst heeft zich vrijwillig ingeschreven dus hier heb ik helemaal niks aan. Ik vulde iets in waar ik wél iets aan heb: ‘Ik heb me alleen ingeschreven om de gratis e-books te ontvangen en wil verder geen mails meer. Toch hartstikke bedankt Lieve Lotty’.
Toen ik klaar was, was heel ik tevreden naar het resultaat.
Toen wel.
Inmiddels ben ik klaarwakker en zit ik rechtop in bed. Nu begrijp ik wat ik mezelf heb aangedaan: SPAM! Ik kan de tekst wel veranderen maar de inhoud en de functie van de cel blijven natuurlijk ongewijzigd…