Schrijftips

Hoe ik een blauwtje liep bij LINDA.

Als je online een beetje actief bent of gewoon contact met mensen hebt, kan het je haast niet zijn ontgaan: de euforie rond het boek De kracht van Kwetsbaarheid van Brené Brown. Dit boek gaat voor een groot deel over het overwinnen van schaamte. Heb je enig idee hoeveel invloed gevoelens van schaamte hebben op de dingen die je doet? En vooral op de dingen die je niet doet. Iedereen die schrijft en met zijn schrijfsels naar buiten treedt,

Lees meer
KILL YOUR DARLINGS. AGAIN AND AGAIN

KILL YOUR DARLINGS. AGAIN AND AGAIN

Eén van de lastigste dingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt is de vraag ‘hoe presenteer ik me aan de buitenwereld’. Als je je erin gaat verdiepen ontdek je al snel dat er veel keuze is.
Authentiek. Zakelijk. Professioneel. Onderscheidend. Maar wat is dat: authentiek? En kun je ook authentiek onderscheidend zijn? Lastige vragen. Maar ondertussen moeten knopen worden doorgehakt. Je website wordt gebouwd. Je moet een template

Lees meer
Dure woorden, gék word ik ervan!

Dure woorden, gék word ik ervan!

Afgelopen vrijdag was ze er weer. De koningin. Het Skype spreekuur was nog maar net begonnen toen haar fotootje oplichtte in mijn beeldscherm. ‘Lotty! Bea hier!’ Koningin Beatrix wil dat iedereen heldere en duidelijke taal gebruikt.

Taalniveau B1.Ze riep hard in de microfoon alsof ze bang was dat ik haar niet kon horen. Ze gunde me geen tijd om haar te begroeten maar haalde diep adem. ‘Gèk word ik er van!

Lees meer
IK KAP ER MEE, STOND ER

IK KAP ER MEE, STOND ER

Drukke dag gehad vandaag. Alles afleiding weg en uit. Alles voor de concentratie. Want geld moet ik verdienen. Uurtje-factuurtje. Meters maken. Volgens veel coaches niet de beste manier maar ik beleg mijn boterham er leuk mee. Na een lange dag ploeteren ben ik weer klaar voor de digitale buitenwereld. Om half zeven mag alles weer aan. Telefoon. Drie oproepen gemist. Mail. Dertien e-mails waarvan twee spam. Twitter. Teveel om op te noemen.

Lees meer

WAAROM BLOGGEN?

Zo. Dus jij denkt erover om een weblog te beginnen. Of je hebt er al één maar vraagt je af wat je ermee moet. ‘Iedereen’ heeft een weblog. Dat maakt het nog geen wondermiddel. Ik wil je niet ontmoedigen maar wat jij denkt is natuurlijk waar: het is (best) veel werk. Daarom is het goed om te bepalen wat het doel van je blog is. Voordat je je op het schrijven stort. Een blog omdat het erbij hoort, is geen lang leven beschoren.

Lees meer

IEDEREEN DOET HET GEMIDDELD EEN KEER PER…

Bloggen. De meeste ondernemers die ik ken, krijgen al buikpijn bij de gedachte dat ze iedere maand een stukje moeten schrijven. Of iedere week. Je bent echt niet de enige. Die buikpijn is een symptoom van de angst die je voelt. Want je hebt nogal wat te verliezen: Je denkt dat je niets te vertellen hebt. Je denkt dat je niet kunt schrijven. Je denkt dat het vreselijk veel tijd kost. Je denkt dat je niet gelezen wordt. Je denkt dat je uitgelachen wordt.

Lees meer

SEO DOE JE ZELF

Schrijf zelf je webtekst. Waarom niet? Jij weet als geen ander wat je wilt vertellen, kent alle details en je vindt het hopelijk leuk om te doen! Omdat webteksten aan andere voorwaarden moeten voldoen dan bijvoorbeeld een brochure, is het slim om je daar van tevoren in te verdiepen. Je vindt hier een aantal handige tips en tooltjes waar je thuis mee aan de slag kan. Een website is nooit klaar. Je ziet ze steeds minder: statische websites. Dit zijn zeg maar

Lees meer

zoekwoordonderzoek, makkelijk uitgelegd

Welke zoekwoorden gebruikt de zoeker? Voordat je ook maar één letter op papier zet, adviseer ik je een zoekwoordonderzoek te doen. Als het goed is ken jij je bedrijf als geen ander. Je weet welk product of dienst je verkoopt en wat je daarover wilt vertellen. De kans is echter groot dat de woorden die jij gebruikt, helemaal niet zo logisch zijn voor bezoekers van jouw website. Wat jij moet weten is welke zoekwoordcombinaties de websitebezoeker

Lees meer

HOE JE VAN RUZIE EEN KRACHTIGE INSPIRATIEBRON MAAKT

Daar zit je weer. Achter je laptop. Nog één keer Facebook checken. Nog één tweetje. Nog even koffie maken en dan begin je echt… Herkenbaar hoor: uitstelgedrag. Wij noemen het: gebrek aan inspiratie. En je wil je weten hoe ìk ermee omga? Goed. Maar ik waarschuw je; het komt neer op hard werken. Laten we eerst eens kijken wat inspiratie eigenlijk is. Inspiratie wordt in één adem genoemd met creativiteit. Inspiratie is bezieling.

Lees meer

ELKE DAG BLOGGEN? ALSJEBLIEFT NIET ZEG!

Mijn eerste vakantieweek zit er alweer op. Op het moment dat ik de deur achter me dichttrok, was ik los, wèg, vertrokken! Een week lang niet hoeven denken aan dagelijkse beslommeringen en zakelijke plannen. Een camping zonder internet: ik kan het iedereen aanbevelen! Je sluit er een hele wereld mee buiten en er gaat (zoals altijd) een andere wereld voor je open. Eenmaal thuis gekomen, bekeek ik vol afgrijzen mijn overstromende mailbox.

Lees meer
OMDAT IK HET WAARD BEN. JIJ TOCH OOK?

OMDAT IK HET WAARD BEN. JIJ TOCH OOK?

Vanmorgen had ik een ontmoeting met mezelf. In de spiegel van de kapper. Ik was niet de enige. Het is een kakofonie van geluiden in de salon: haardrogers, kwetterende dames, de slissende kapper (tongpiercing), telefoons en achtergrondmuziek. De aankomende vakantie is het onderwerp van gesprek. Ik bestudeer de uitgroei die een zwarte landingsbaan vormt op mijn hoofd en ik moet concluderen dat het grijs de overhand begint te krijgen.

Lees meer